PARIJS (reuters) -- Peugeot Citroën heeft in 1999 meer wagens verkocht dan ooit tevoren. Als het van de Franse autoconstructeur afhangt, sneuvelt het record in 2000 opnieuw.

Peugeot verkocht in 1999 meer dan 2,5 miljoen wagens, een stijging van 10,4 procent tegenover het vorige jaar. Daarmee is Peugeot de tweede autoconstructeur in Europa, na het Duitse Volkswagen. Het Franse concern is, naar eigen zeggen, goed voor 12,7 procent van de Europese automarkt.

Met 10,4 procent meer verkochte wagens zit Peugeot ruim boven het groeitempo van de totale automarkt. In 1999 werd wereldwijd ongeveer 5 procent meer wagens verkocht. Ook in 1998 deed de Franse constructeur het al beter dan de markt.

De motor achter het succes is het populaire 206-model. In 1999 werden meer dan 550.000 Peugeots 206 verkocht. Het bedrijf verwacht voor volgend jaar veel van het nieuwe, milieuvriendelijke injectiesysteem voor dieselmotoren dat het heeft ontwikkeld. In het jaar 2000 moeten er meer dan 700.000 wagens, zowel van Citroën als van Peugeot, met de nieuwe technologie zijn uitgerust. In 1999 waren dat er nog 300.000.

De Franse autoconstructeur realiseert 85 procent van zijn omzet in Europa. Anders dan landgenoot en rivaal Renault, heeft Peugeot geen uitgesproken internationale ambities. ,,We hebben enkele buitenlandse markten waar we goed scoren, maar afgezien daarvan hebben we geen plannen om relaties aan te knopen met buitenlandse partners'', verklaarde afgevaardigd bestuurder Frédéric Saint-Geours. Peugeot verkocht 366.000 wagens buiten Europa, vooral in Zuid-Amerika, waar het een marktaandeel van 4,5 procent heeft. De beurskoers van Peugeot is meer dan verdubbeld sinds maart vorig jaar.