,,Voor ons zijn tampons een even alledaags product als Jupiler voor de mannen'', zegt Anne Noë, trainer van de nationale damesvoetbalploeg. ,,Waarom zou Tampax ons dan niet kunnen sponsoren?''

Gelijk heeft ze, natuurlijk. De ietwat lacherige reactie op het bericht dat Tampax de Rode Duivelinnen gaat sponsoren, zal wel typisch mannelijk zijn. Maar het tweejarige contract is hoe dan ook een première -- nooit voorheen stond er een merknaam op de shirtjes van de dames -- én een aanduiding dat de Belgische voetbalbond (KBVB) vrouwenvoetbal eindelijk ernstig begint te nemen, aangespoord wellicht door het explosieve succes in het buitenland en de toenemende uitstraling van internationale wedstrijden en tornooien.

Procter & Gamble, de producent van Tampax, was al hoofdsponsor van de nationale mannenploeg (met Ariel), en tijdens een vergadering op de bond kwam het vrouwenvoetbal eerder toevallig ter sprake, zo blijkt. ,,Voor ons is dit uiteraard een experiment'', zegt Willy Prinsen, PR-verantwoordelijke van Procter & Gamble. ,,Wij weten ook dat vrouwenvoetbal op dit moment niet bepaald populair is. Maar het idee past wel goed in het concept van Tampax, een product voor actieve vrouwen. We hadden ook andere sporten kunnen nemen, maar voetbal is en blijft nu eenmaal de populairste sport van het land.''

Naast de shirtreclame en de bijhorende fotosessies (in ruil dus voor een bepaalde financiële bijdrage, waarvan de grootte naar oude Belgische gewoonte niet wordt bekendgemaakt) zijn er verder voorlopig geen grote acties of campagnes gepland. De eerste afdeling van de nationale vrouwencompetitie zal in navolging van de Jupiler-liga voortaan weliswaar de Tampax-liga heten, maar het valt nog af te wachten of de media die naam zullen (willen) hanteren, zoals ook het biermerk nog altijd geen vast gegeven is in de sportverslaggeving. ,,In elk geval zal het in de communicatie van de voetbalbond altijd over de Tampax-liga gaan'', zegt Prinsen. ,,Die return zullen ze ons niet meer kunnen afpakken.''

Anne Noë is alleszins opgetogen met de komst van de sponsor. Als trainer van de nationale ploeg nam ze vorige week met veel plezier deel aan de allereerste fotosessie in de geschiedenis van het Belgische damesvoetbal. ,,De meisjes waren echt aangenaam verrast, sommigen stonden zelfs perplex door die beslissing. Een sponsorcontract is eigenlijk een soort van erkenning, en een aanmoediging om zo voort te doen; We kunnen ons ook allemaal heel goed herkennen in het beeld van de vrije, onafhankelijke, sportieve vrouw, die ook in die paar moeilijke dagen die ze iedere maand beleeft, gewoon actief bezig wil blijven.''

Zal Anne Noë vanaf nu ook consequent het begrip Tampax-liga hanteren? ,,Ach, hoe vaak zal dat gebruikt worden? Een enkele keer op het Internet, of om ergens in een hoekje de uitslagen te zetten. Het belangrijkste is dat we een sponsor gevonden hebben, en dat wij uit het vertrouwen dat Tampax ons nu schenkt, de nodige kracht putten om nog beter te presteren. Bij de clubs heb ik ook al shirtsponsors gekend, bij Standard was dat zelfs Opel, maar nooit voordien gebeurde dat op deze schaal.''

De nationale damesvoetbalploeg vierde het sponsorcontract vorige woensdag met een klinkende overwinning in en tegen Wales, en wil alles in het werk stellen om straks terug te keren naar de Europese A-poule, waar de (internationale) belangstelling een stuk groter is dan in de middenmoot, waar België nu verkeert.

Noë: ,,Maar de KBVB heeft me ook gevraagd om na te denken over andere promotionele activiteiten.'' In Australië werd onlangs een naaktkalender uitgebracht van het nationale damesvoetbalteam, een initiatief dat de speelsters op slag in het wereldnieuws bracht.

,,Dat is het laatste wat je aan onze meisjes moet vragen'', zegt Anne Noë, ,,en zeker niet aan de trainer. (lacht) Neen, ik denk vooral aan speciale jeugddagen en tornooien, die zowel het product Tampax als het damesvoetbal zelf wat meer in de schijnwerpers kunnen plaatsen. Volgens mij kunnen we op dat gebied samen heel wat ondernemen.''