,,Gewoon klote. Ik heb geen andere woorden voor de manier waarop de arrogantie en totale onbekwaamheid van enkele bestuurders Delsey naar de ondergang heeft geleid.'' Voor deze piloot die niet met naam wil worden genoemd, is het na het faillissement van Sabena de tweede mokerslag in een jaar tijd. ,,Het zal heel moeilijk worden nog als piloot aan werk te geraken. Misschien heel ver weg van hier.''

Vijftien jaar ervaring heeft hij als piloot voor diverse Belgische luchtvaartmaatschappijen. ,,VG Airlines had de beste, meest ervaren ploeg waarmee ik ooit heb gewerkt. Maar met de overname door Tony Gram is alles fout beginnen lopen. Schrijf maar dat de arrogantie van directeur Freddy Van Dijck geldschieter Gram een miljard Belgische frank heeft gekost. Niet dat er met geld werd gesmeten: als piloot was mijn brutoloon een derde lager. Maar de commerciële beslissingen waren een klucht. Zo werd drie dagen na een dure reclamecampagne beslist de naam van de maatschappij te veranderen in Delsey Airlines.''

,,Passagiers werden op een grove manier bedot. Wie een rechtstreeks ticket van Los Angeles naar Brussel had gekocht moest soms twee keer overstappen in Boston en New York. Andere vluchten werden gewoon afgelast. Commerciële directeurs kwamen en gingen nadat zij hun zakken hadden gevuld. Wie trekt nu een ex-directeur aan die bij Air Holland een put van een half miljard frank heeft gedolven? Maar het personeel werd gezegd dat zij moesten werken en zwijgen.''

De piloot wordt er moedeloos van. ,,99% van de 250 werknemers van Delsey komt van bij Sabena. De diepe wonde wordt opnieuw opengereten. Ik ken gezinnen waar een dezer dagen de zekeringen zullen springen.''