© mh
ANTWERPEN -- Een sfeervoller interieur met een speelhoekje voor de kinderen, meer multimedia en een uitstalling van de laatste technische snufjes. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van een nieuw winkelconcept waarmee de elektroketen Vanden Borre de ,,fun shopper'' naar binnen hoopt te lokken.

De eerste winkel die volgens het nieuwe concept is ingericht, kan sinds gisterenmiddag worden bewonderd in de Antwerpse Leysstraat, in het verlengde van de Meir. De winkel, waarin voorheen de sportketen Go Sport huisde, is meteen de 53ste vestiging van Vanden Borre in ons land.

In vergelijking met een traditionele Vanden Borre heeft de winkel een vrij hoog ,,Fnac-gehalte''. Het interieur is kleurig en nodigt uit tot rondkijken en vastnemen. Er zijn speciale demonstratieruimten, een internethoekje waar je de websites van elektrofabrikanten kan raadplegen, en een kinderhoekje.

De belangrijkste inhoudelijke vernieuwing is dat Vanden Borre voor het eerst ook spelconsoles en bijbehorende games gaat verkopen. Ook wordt zichtbaar uitgepakt met trendy en innovatieve producten, zoals de nieuwe wasmachines van Dyson, vlakke televisieschermen en zelfs een robot die autonoom je huis stofzuigt.

Met die nieuwigheden willen we ons imago vernieuwen en meer jongeren aantrekken, zegt Philippe Duthoy, de Fransman die het winkelconcept mee hielp ontwikkelen voor het Franse moederbedrijf Darty. De eerste verkoopresultaten van een heringerichte Darty-winkel in de buurt van Parijs zijn volgens Duthoy bemoedigend.

Met de productverbreding hoopt Vanden Borre meer fun shoppers aan te lokken uit de winkelstraat, en zich te profileren als een full-service aanbieder van totaaloplossingen. De keten stelt zich daarmee op tussen de kleinschaligheid en specialisatie van de zelfstandige elektrohandels (die met een marktaandeel van 50 % nog erg belangrijk zijn in ons land) en de volumebusiness van discounters á la Carrefour of MediaMarkt.

De restyling biedt Vanden Borre ook de gelegenheid om een inhaalbeweging te maken in de verkoop van computer- en multimediaproducten, die nog een erg klein deel van de omzet uitmaken. Nochtans gaat het om een moeilijke markt, met een snelle rotatie en kleinere winstmarges dan op onze traditionele producten, geeft algemeen directeur Vic Ragoen toe.

De komende maanden worden ook winkels in Roeselare en Luik geopend die volgens het nieuwe concept zijn ingericht. Zowel in Antwerpen als in Luik gaat het om nieuwe winkels die gelegen zijn op A-locaties, in drukke winkelstraten. Toch betekent dat niet dat Vanden Borre zijn beleid van vestigingen in de periferie omkeert, zegt Ragoen. ,,Maar het is wel mogelijk dat dit nieuwe concept zich beter leent voor centrumlocaties. Dat zal een evaluatie moeten uitwijzen.''

Overigens denkt Ragoen dat er in ons land plaats is voor zo'n 65 Vanden Borres, ruim tien meer dan vandaag. ,,Vooral in het Luikse, het Brusselse en de streek rond Oudenaarde is de dekking nog niet voldoende.''

Producten die aan huis worden geleverd, zal Vanden Borre vanaf het najaar ook via Internet verkopen. Voor de betaling zullen klanten kunnen kiezen tussen een betaling via het web, per overschrijving of bij levering. Nu al werd de site grondig vernieuwd. Je kan er bijvoorbeeld terecht voor productfiches en -vergelijkingen, of om te checken wanneer je aankoop aan huis wordt geleverd.

Met een jaaromzet van 148 miljoen euro in 2002 is Vanden Borre een klein onderdeeltje van Kesa, de elektrodivisie van de Britse groep Kingfisher die deze zomer naar de beurs wordt gebracht. Kesa haalde in het eerste kwartaal een winst van 21,3 miljoen pond (30 miljoen euro) op een omzet van 760 miljoen pond (ruim een miljard euro), zo maakte Kingfisher eergisteren bekend.

De afsplitsing van Kesa, dat ook de Franse ketens Darty en But, het Britse Comet, het Nederlandse BCC en het Tsjechische Datart omvat, moet tegen einde juli afgerond zijn. Later deze maand worden meer financiële details over die operatie bekendgemaakt.