BRUSSEL -- De juiste persoon proberen te bereiken via het gepaste communicatiekanaal, mondt vaak uit in puur tijdverlies. We belanden op voice-mails, terwijl degene die we willen bereiken niet gestoord wil worden, en we ergeren ons. De ontvanger spendeert dan weer enkele nutteloze minuten aan het beluisteren van al de nagelaten berichten. Siemens tracht via nieuwe communicatieprogramma's duidelijk te maken wie op welke manier wel of niet te bereiken is.

Tijd kostbaar gebruiken staat centraal in de hedendaagse werkomgeving. Vooral bij teamwerk kan het werkproces versneld worden als de leden van de groep op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren. Voor veel bedrijven moeten ook de kosten van de communicatie naar beneden.

Het antwoord ligt volgens de voorzitter van Siemens Informations and Communication Networks, Bernd Kühlin, in het naar elkaar toegroeien van de IT-wereld en de telecommunicatiesector. Siemens werkt daarom met IT-partners zoals SAP, IBM en Microsoft. Samen willen ze producten lanceren die de twee communicatiewerelden integreren. Zo zal de nieuwe communicatieoplossing OpenScape lopen op de server en het platform van Microsoft.

In de werkomgeving van morgen zal de werknemer pas een communicatie opzetten na gecontroleerd te hebben of de gewenste personen wel beschikbaar of aanwezig zijn. De gebruikers geven individueel op het systeem aan hoe ze, afhankelijk van het tijdstip en de situatie, bereikt kunnen worden. Alle communicatiemiddelen worden geïntegreerd, van telefoontoestellen op kantoor tot gsm's, e-mail en instant messaging.

Die nieuwe en opkomende communicatiementaliteit is ook bekend bij de makers van mobiele toestellen. Zo heeft Nokia al in een ,,aanwezigheidsdienst'' voorzien in zijn nieuwe toestellen. Daardoor kan de eigenaar van een gsm aan zijn omgeving laten weten of hij wel of niet gebeld wil worden, of dat hij de voorkeur geeft aan een tekst- of multimediabericht.

De vraag naar gepaste communicatie op verschillende tijdstippen en plaatsen is toegenomen met de verhoogde mobiliteit van de werknemers. Meer en meer bedrijven willen ook geen grote investeringen meer doen in infrastructuur, maar vragen om dienstverlening. De netwerkafdeling van Siemens is zich dan ook aan het omvormen van een organisatie die telefooncentrales leverde aan ondernemingen naar een softwareorganisatie die diensten aanbiedt.