BRUSSEL -- SN Brussels Airlines (SNBA), de opvolger van Sabena, gaat twintig miljoen euro besparen. Dat is nodig om de vijf miljoen euro winst te halen die de luchtvaartmaatschappij bij het begin van het boekjaar voorop had gesteld. Het personeel wordt niet getroffen door de besparingsronde.

Ook SNBA ontsnapt niet aan de malaise waar de luchtvaartsector door moet en boekte een zeer slecht eerste kwartaal. Een relance in het tweede kwartaal blijft uit en dus heeft de luchtvaartmaatschappij besloten om de operationele kosten met 20 miljoen euro te drukken. Dat is nodig om dit jaar uit de rode cijfers te kruipen en een kleine winst van 5 miljoen euro te realiseren.

Bij de besparingsronde zullen volgens de Financieel Economische Tijd geen banen sneuvelen. SNBA zal proberen om bestaande contracten met leveranciers open te breken, overtollige vliegtuigen efficiënter onder te verhuren en een aantal onrendabele vluchten te schrappen. Zo verdwijnt bijvoorbeeld Milaan Linate als bestemming en wordt een Airbus A319 onderverhuurd aan Sobelair.

Behalve door kosten te besparen zal de luchtvaartmaatschappij ook proberen om haar inkomsten op te drijven door meer recreatieve passagiers aan te trekken. Vooral in de weekends, wanneer er minder zakenklanten zijn, geraken de vliegtuigen van SNBA moeilijk gevuld. Tijdens de week komt de luchtvaartmaatschappij al uit de rode cijfers, maar die winst wordt tijdens het weekend helemaal weggeveegd.

De gemiddelde bezettingsgraad bedraagt nu 54 procent. Hoeveel SNBA nodig heeft om uit de kosten te geraken wil de luchtvaartmaatschappij niet kwijt, maar de break-even bezettingsgraad ligt onder de 60 procent, zei woordvoerder Cedric Leurquin gisteren. De luchtvaartmaatschappij probeert met promoties de recreatieve passagiers in haar toestellen te krijgen.

SNBA houdt wel vol dat het geen financiële problemen heeft en dat zijn cashpositie nog uitstekend is. De maatschappij beschikte in mei over 110 miljoen euro cash, luidt het. In dat bedrag wordt geen rekening gehouden met de opbrengst van de verkoop van landingsrechten op Londen Heathrow aan British Airways. Daarover is nog een rechtszaak hangende.

SNBA en de chartermaatschappij Sobelair onderzoeken momenteel mogelijkheden om samen te werken. Beide maatschappijen zouden in die constructie zusterondernemingen worden onder de koepel van de SN Air Holding. Die holding heeft aan een eventuele samenwerking wel een aantal voorwaarden verbonden. Het contract met het leasingbedrijf DSF over een lagere huurprijs voor twee Boeings 767 zou vandaag ondertekend worden. Maar over de looninlevering die van het personeel van Sobelair gevraagd wordt, zal nog een hartig woordje worden gediscussieerd.

SNBA boekte tijdens zijn eerste boekjaar een operationeel verlies van 102,5 miljoen euro en een nettoverlies van 36,8 miljoen euro.