BRUSSEL -- Vorig jaar werd in België een recordaantal nieuwe auto's ingeschreven. En dat in een jaar zonder Brussels autosalon.

Er werden vorig jaar 489.621 nieuwe auto's ingeschreven, 8,3 procent meer dan in 1998 en zelfs meer dan begin jaren '90, toen het wegvallen van de Berlijnse Muur voor een piek in de verkoop zorgde. Ook de verkoop van nieuwe bedrijfsvoertuigen steeg met 13,4 procent tot 83.009, blijkt uit cijfers van de federatie Febiac.

Ronduit spectaculair is de stijging in de verkoop van moto's: plus 30,2 procent tot 28.061 stuks. De verkoop van lichte motoren (tot 125 cc) die geen apart rijbewijs vereisen, verviervoudigde zelfs. Febiac verwacht ook de komende jaren nog een sterke vraag in dat marktsegment.

De top-drie van de automerken blijft ongewijzigd, met Volkswagen (13,1 procent marktaandeel), Renault (10,6 procent) en Opel (10,5 procent). Opmerkelijk is dat grote Japanse merken als Toyota, Nissan en Honda alle minder verkochten dan in 1998. Audi heeft duidelijk last om de vraag naar zijn A3 te volgen en verkocht 1.000 auto's minder. Febiac verwacht voor dit jaar dat de autoverkoop zal schommelen rond de 450.000 á 460.000 eenheden. De eerste maanden zal er ongetwijfeld een stimulans uitgaan van het autosalon in Brussel, maar nadien zou de vraag verslappen.