De internetwinkels hebben gouden zaken gedaan tijdens de voorbije eindejaarsperiode. Dat blijkt nu ook uit de cijfers van Amazon.com, 's werelds grootste on line handel. De verkoop van Amazon is in het vierde kwartaal met 150 procent gestegen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De webwinkel, gespecialiseerd in boeken, waarschuwde echter dat de verliezen daardoor niet afnemen. De anders zo verliefde beleggers reageerden negatief op de mededeling.

Amazon.com maakte kwartaalverkopen van meer dan 650 miljoen dollar (22,7 miljard frank) bekend, tegenover 253 miljoen dollar (8,8 miljard frank) in het vierde kwartaal van 1998. De internethandel deed het het voorbije kwartaal zelfs beter dan in heel 1998, dat goed was voor een verkoop van 610 miljoen dollar (21,3 miljard frank).

De hogere seizoenverkoop leidt echter niet tot een lager nettoverlies in het vierde kwartaal. Financieel directeur Warren Johnson zei in een mededeling dat het bedrijf hoger dan verwachte afschrijvingen en inventariskosten moest inbrengen, ,,vooral omdat we serieuze inspanningen geleverd hebben bij het starten van de handel in speelgoed en elektronica''.

Amazons nieuwste on line aanbiedingen als binnenhuisinrichting, software en videogames, zijn goed voor meer dan de helft van de inkomsten. De verkoop van boeken in de Verenigde Staten zorgt voor de rest.

Het Amerikaanse tijdschrift Time heeft Jeff Bezos, de 35-jarige stichter van de internetboekhandel, onlangs nog uitgeroepen tot man van het jaar. Bezos startte zijn elektronische winkel in juli 1995 vanuit een bescheiden huurhuis in een voorstad van Seattle. Volgens aloude Amerikaanse succesverhaaltraditie toverde hij zijn garage eerst om tot werkplaats annex opslagplaats met drie computers. Vier jaar later telt Amazon.com op zijn site voor boeken, muziek en elektronica 13,1 miljoen klanten, met driemaal meer bezoekers dan elke andere on line verkoper.

Ondanks de explosieve groei moet Bezos afrekenen met kritiek van analisten uit Wall Street, die zich afvragen of de ambitieuze expansieplannen ooit geld zullen opbrengen. De mededeling van vandaag helpt hem niet vooruit.

Tot voor kort hadden de beleggers er nochtans alle vertrouwen in en profiteerde Amazon.com mee van de algemene internethype op de beurzen. Bij de beursintroductie twee jaar geleden noteerde Amazon.com 18 dollar per aandeel. In december sloot het aandeel, dat al drie keer werd gesplitst, op 106 dollar.

De aandelen van elektronische handelaars kwamen na Kerstmis onder druk nadat beleggers gevreesd hadden dat de koopwaar pas na de vakantie zou worden geleverd. Volgens Amazon is ,,meer dan 99 procent van de bestellingen echter op tijd verzonden.''

Gisteren viel het aandeel Amazon.com op Nasdaq terug tot 71,1 dollar nadat het dinsdag geëindigd was op 81,9 dollar, een verlies van 10,8 dollar (13,1 %).