Bij Boeing
© afp
DUBAI (reuters, bloomberg) -- De luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten zal vandaag een bestelling formaliseren voor zestig grote passagiersvliegtuigen. Dat schrijft het vakblad Flight International. Het bericht werd later op de dag bevestigd door voorzitter sjeik Ahmed bin Saeed al-Maktoum van Emirates op de luchtvaartshow in Dubai, de hoofdstad van de Emiraten.

Met haar bestelling gaat Emirates niet alleen lijnrecht in tegen de internationale trend van afwachten en bestellingen terugschroeven die zowat alle luchtvaartmaatschappijen toepassen sinds de aanslagen van 11 september. Internationale specialisten duizelen ook bij de omvang van de geplande bestellingen. Eerder maakte Emirates al een plan bekend om zijn vloot tegen 2010 uit te breiden van 34 tot 100 vliegtuigen.

Sjeik Saeed al-Maktoum bevestigde dat Emirates al een order heeft geplaatst voor 22 A380 superjumbo's van Airbus en een optie neemt op nog eens 10 exemplaren van het dubbeldeksvliegtuig met een capaciteit van ruim 550 passagiers. Eerder had Emirates al 7 supertoestellen bij Airbus besteld en verwacht werd dat die bestelling deze week in Dubai zou geformaliseerd worden.

Voor de motoren, die twintig tot vijfentwintig procent van de kostprijs uitmaken, heeft Emirates nog niet beslist. Het heeft de keuze tussen Rolls-Royce en motoren die geproduceerd worden door een joint venture van Pratt & Whitney -- een afdeling van United Technology Corp. -- en General Electric.

Daarnaast heeft Emirates ook nog een optie genomen op acht toestellen van het type A340-600. Samen goed voor 1 miljard dollar (1,1 miljard euro of 45 miljard frank). Met de bestelling van de A380's is een bedrag van 7 miljard dollar (bijna 8 miljard euro) gemoeid.

Daarmee is Emirates veruit de belangrijkste klant van het Europees lucht- en ruimtevaartconsortium. Maar ook Boeing krijgt een stuk van de taart. Volgens de voorzitter werd zopas een intentieverklaring ondertekend voor de bestelling van 25 toestellen van het type 777-300 en 777-200, goed voor een bedrag van 6,6 miljard dollar (7,3 miljard euro).

Het was gisteren niet helemaal duidelijk of sjeik Ahmed bin Saeed al-Maktoum het had over officiële prijzen of over genegotieerde bedragen. Volgens specialisten is het waarschijnlijk dat hij over ,,catalogusprijzen'' sprak. Nagenoeg alle luchtvaartmaatschappijen hebben hun orders geannuleerd en zullen hun opties niet lichten omdat het internationale luchtverkeer sinds 11 september met zowat een derde is teruggevallen.

Zowel Boeing als Airbus moesten nog voor eind september hun winstverwachtingen drastisch terugschroeven. Aan geannuleerde orders hangt echter ook een fors prijskaartje. Daarom proberen maatschappijen te bemiddelen tussen Boeing en Airbus enerzijds en andere luchtvaartmaatschappijen anderzijds om hun orders over te nemen. Zij zijn bereid daarbij uitzonderlijke kortingen toe te staan.

Emirates werd opgericht in 1985 en is de snelst groeiende luchtvaartmaatschappij ter wereld. Ze is volledig in handen van de overheid. De trafiek van Emirates groeide afgelopen jaar volgens de internationale luchtvaartorganisatie Iata met 20,4 procent. De Saoedische luchtvaartmaatschappij haalde maar 3 procent groei. De kans is volgens specialisten groot dat Emirates einde dit jaar de grootste luchtvaartmaatschappij van de regio zal zijn.