BRUSSEL -- De veiligheid van financiële transacties per computer of via het Internet staat nog niet helemaal op punt. Het voorbije weekeind waren er incidenten met telebankieren bij Argenta en bij de Nederlandse bank ABN Amro.

Klanten van Argenta die zaterdagvoormiddag via het Internet hun bankrekeningen wilde inkijken of transacties uitvoeren en daartoe hun eigen wachtwoord en code invoerden, kregen tot hun verbazing op hun scherm de rekening van een andere klant te lezen. Ze konden zelfs overschrijvingen doen vanaf de rekening van een andere Argenta-klant.

Volgens Argenta was een fout in de software verantwoordelijk voor wat er is misgelopen. ,,Het was een louter technisch probleem'', luidt het. ,,Er was dus niets mis met het beveiligingssysteem of met de persoonlijke wachtwoorden. We laten experts nu onderzoeken wat de diepere oorzaak van het probleem was zodat we eventueel bijkomende maatregelen kunnen nemen.'' De bank beklemtoont dat geen enkele klant schade heeft geleden door het euvel.

In Nederland was zondagavond op de tv-zender RTL4 te zien hoe een computerkraker inbrak op Home Net, het programma voor computerbankieren van de grootbank ABN Amro. De kraker zette via een e-mail een programmaatje op de pc van de klant dat hij zelf kon manipuleren. Zo verschafte hij zich toegang tot de bankgegevens van de klant. De kraker slaagde erin geld over te schrijven van de rekening van de klant naar een andere rekening. Bij ING en Rabobank lukte het de kraker niet om in te breken.

In een reactie zei ABN Amro de beveiliging de komende weken te zullen verbeteren. Een echte oplossing zou er echter pas volgend jaar komen, wanneer ABN Amro overstapt van computerbankieren op internetbankieren. Dan staat de software niet langer op de pc van de klanten, maar op de eigen computers van de bank, die makkelijker te beveiligen zijn.

De Nederlandse Consumentenbond vindt dat ABN Amro te veel tijd neemt om het veiligheidsprobleem op te lossen. Hij wil een brede discussie met de banken en met de overheid over de veiligheid en de betrouwbaarheid van computerbankieren en bankieren via het net.

,,Incidenten met internetbankieren zijn schering en inslag'', zegt Ina Suffeleers van Ubizen, een bedrijf gespecialiseerd in internetbeveiliging. Volgens haar hebben gevallen als dat van Argenta, waarbij internetgebruikers rekeningen van andere bankklanten konden inkijken, niet noodzakelijk met een defecte beveiliging te maken. ,,Technische mankementen aan de programmatuur treden ook regelmatig op'', zegt ze.

,,Maar financiële instellingen die internetbankieren aanbieden, moeten er wel alles aan doen om de best mogelijke beveiliging te installeren op hun site'', meent Suffeleers. ,,Al is het ook een kwesties van keuzes: de veiligheid, die extra kosten meebrengt, moet worden afgewogen tegen de gebruiksvriendelijkheid. Verschillende beveiligingsniveaus van een site gaan ook ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. En dan begint de gebruiker weer te klagen dat het internetbankieren te traag gaat, dat het allemaal te lang duurt. Terwijl net de snelheid een gebruiksvoordeel zou moeten zijn ten opzichte van het uitvoeren van verrichtingen in het bankkantoor zelf.''