BRUSSEL -- Vanaf vandaag start op het Internet een nieuwe brede portaalsite voor Vlaanderen. De Clickx!-portaalsite is een initiatief van Sydes, een dochteronderneming van de mediagroep Vum (De Standaard , Het Nieuwsblad en Het Volk ). De begininvestering bedraagt 250 miljoen frank. Marc Appel, gedelegeerd bestuurder van Sydes, wil dat het initiatief in de loop van 2002 rendabel wordt via inkomsten uit reclame, e-handel en doorverkoop van inhoud aan derden.

Meer dan één media- of telecomgroep heeft de voorbije maanden al verklaard dé portaalsite voor het Vlaamse publiek op het Internet te gaan bieden. Belgacom Skynet is in België marktleider met zijn portaalsite, kort gevolgd door de on line uitgevers AdValvas en Planet Internet. De Vum is (via Clickx nv) met Clickx evenwel de eerste groep uit de schrijvende pers die uitpakt met een ,,globale'' portaalsite, die alle soorten info, entertainment en elektronische handelsplatformen verenigt. Eerder kondigde Roularta de lancering van zijn portaalsite Easy.be aan, maar op het Net is daar nog altijd bitter weinig van te merken.

,,Heel het initiatief is gebouwd vanuit het uitgangspunt dat we willen meegroeien met de markt'', zegt Marc Appel. ,,We starten met een aantal rubrieken, die we gaandeweg zullen uitbreiden. Naast inhoud die we halen uit onze bestaande kranten en webinitiatieven, sluiten we daarvoor ook partnerships. Clickx! wil zo snel mogelijk binnen de top-3 van de sites met het grootste aantal bezoekers in België komen.'' Partnerships -- al dan niet via participaties -- zijn er nu al met onder meer de on line boeken- en cd-handel Azur.be, de veilingsite Bidibid.com, Jobstoday.be (jobaanbiedingen), Groen.net (tuinsite), Immovision (vastgoedaanbiedingen). Begin volgend jaar start Clickx! ook met een Franstalige site.

Clickx! gaat ook het gratis versturen van sms-berichten naar gsm-gebruikers van zowel Proximus, Mobistar als Orange aanbieden op zijn site. Dit in tegenstelling tot een aantal andere sites die die dienst een tijdlang gratis hebben aangeboden, maar de voorbije weken hebben afgehaakt omdat de gsm-operatoren hun tarieven voor die dienst flink hebben opgetrokken.

Peter van de Steen, business manager van Clickx!: ,,De tarieven die de Belgische operatoren aanrekenen voor die dienst, zijn schandalig duur in vergelijking met andere Europese landen. Wij geven gebruikers wel nog de kans om gratis drie berichten per dag te versturen, maar dan moeten ze zich wel registreren op onze site. Die gegevens kunnen we gebruiken om dan op die pagina doelgerichte reclame te plaatsen.'' Andere diensten zijn een zoekrobot (Hotrate), zoekertjes, gele- en witte gids en ,,community-kanalen''.

Daarnaast start de site met een radiokanaal met Easy Listening-muziek, aangeleverd door radio Antigoon, een van de vrije radio's van de Vum. Een aanloop naar een aanvraag voor een nationale FM-frequentie op de ,,gewone'' radio? Marc Appel: ,,Neen, dat staat los van elkaar. De Vum bestudeert wel of ze een aanvraag zal doen voor een nationale radiolicentie, maar dat staat volledig los van dit internetinitiatief.''

Clickx nv is nu nog voor 100 procent in handen van Sydes. Daar komt binnenkort verandering in. Binnen de Vum-groep zal met de participatie worden geschoven en bovendien wordt uitgekeken naar een financiële of operationele partner.

Een aantal internetinitiatieven van de Vum werden totnogtoe genomen in samenwerking met de portaalsite Planet Internet (onder meer Sport 24 en de site voor de lokale verkiezingen). Staat dit initiatief die samenwerking in de weg? Peter van de Steen: ,,Planet is zeker een concurrent voor dit initiatief. Het zal aan Clickx! zijn om te bewijzen, ook bij de eigen Vum-kranten, dat we de beste portaalpartner zullen zijn.''

www.clickx.be