BRUSSEL -- Geniaal zakenidee of pure geldklopperij? De toekomst zal het uitwijzen. Ondernemer Frédéric Leclef denkt met zijn uitvinding Back to Owner, bedoeld om verloren spulletjes makkelijker terug te vinden, een gat in de markt aan te boren.

Het concept, waarvoor Leclef in de VS een patent heeft aangevraagd, komt neer op het volgende. In de winkel worden vanaf half juni voor 5 euro setjes verkocht met een sleutelhanger en twee stickers waarop een tiencijferig nummer staat en een gratis telefoonnummer. De code en de persoonlijke gegevens van de eigenaar worden doorgegeven aan Back to Owner. Wanneer een ,,beveiligd'' voorwerp verloren wordt, kan de vinder naar Back to Owner bellen. De eigenaar krijgt daarop onmiddellijk bericht via sms, e-mail of telefoon. Als dank voor zijn burgerzin krijgt de vinder zelf een setje ter waarde van 5 euro.

In theorie een kip met gouden eieren. Door de setjes uit te delen aan vinders, verspreidt het systeem zichzelf. En na de basisinvesteringen (stickers en sleutelhangers drukken, telefoon- en e-mailplatform opbouwen) zijn de kosten vrijwel nihil terwijl de opbrengsten in potentie oneindig zijn. Leclef droomt er al van het concept op Europese schaal te lanceren.

Maar er zijn ook wel wat zwakke plekken. Hoe wordt het gevonden voorwerp herenigd met zijn wettige eigenaar? Is de ,,beloning'' voor de eerlijke vinder niet wat aan de magere kant? En is 5 euro niet duur voor twee stickers en een sleutelhanger?

Leclef heeft overal een antwoord op. De vinder kan zijn verloren voorwerp gewoon ophalen op de plek waar het gevonden is. Of het kan worden opgestuurd per post of anders per koerierbedrijf. Dan moet de eigenaar wel de kosten betalen. En de beloning mag dan gering lijken, maar als je dankzij het systeem je dure gsm of personal assistant terugkrijgt zul je Back to Owner eeuwig dankbaar blijven. En die 5 euro betaal je niet voor de sticker, maar voor een kans om je dure spullen terug te krijgen.

Hoeveel Leclef in zijn bedrijfje geïnvesteerd heeft, wil hij niet zeggen. Maar weinig was het niet. ,,We hebben een website laten bouwen, het telefoonplatform kostte veel geld en de stickers worden op duurzame wijze gedrukt zodat ze bestand zijn tegen slijtage en krassen.'' Of het een succes wordt? ,,Ik ben optimistisch. Maar het succes is natuurlijk afhankelijk van de goede wil van de vinders.'' (rmg)