Deutsche Bank
© epa
FRANKFORT (reuters, eigen berichtgeving) -- Deutsche Bank gaat haar Europese filialen die zich bezighouden met bankieren voor particulieren groeperen. Daarmee beoogt de bank de winstgevendheid van die activiteit op te krikken.

Deutsche Bank, de grootste bank in Europa, is van plan haar activiteiten op het vlak van bankieren voor particulieren (retail banking ) in Italië, Spanje, Frankrijk, Portugal, Polen en België samen te voegen met haar Duitse filiaal. Op die manier ontstaat een pan-Europese bank, DB 24, met 10,5 miljoen klanten, 2.000 kantoren en zowat 21.000 werknemers.

De operatie is bedoeld om de winstgevendheid van de retailactiviteiten te verhogen van 400 miljoen euro dit jaar tot 1 miljard euro in 2004. De sluiting van kantoren in Duitsland zou worden gecompenseerd door de opening van nieuwe kantoren in Polen en andere Europese landen, zodat het totaal rond de 2.000 kantoren blijft schommelen. Deutsche Bank telt 290 kantoren in Spanje en 280 in Italië en is daarmee in die twee landen de grootste buitenlandse bank. In België is Deutsche Bank aanwezig door de overname in 1998 van de vroegere Crédit Lyonnais Bank België.

De nieuwe DB 24 werkt op één platform en combineert een kantorennet met een internetbank. De bank zal worden aangevuld met een on line effectenmakelaar, Maxblue.

Voor België brengt de oprichting van Deutsche Bank 24 geen grote veranderingen teweeg, zegt Yves Delacollette, voorzitter van het directiecomité van de Deutsche Bank België. In ons land zijn de activiteiten inzake retailbankieren, ondergebracht in Deutsche Bank nv (ex-Crédit Lyonnais Bank België), al grotendeels gescheiden van het bankieren voor ondernemingen, gegroepeerd bij Deutsche Bank AG, een succursale van Deutsche Bank.

Bij de opstelling van het nieuwe strategische plan voor Deutsche Bank in België, aangekondigd begin juli, was al rekening gehouden met de oprichting van de pan-Europese retailbank. Dat strategisch plan, dat gepaard gaat met een personeelsvermindering van tien procent, ging uit van de ontwikkeling van de activiteiten langs twee assen, enerzijds welstellende particulieren en anderzijds ondernemingen.

,,De Belgische retailklanten zullen van de operatie DB 24 weinig merken'', zegt Delacollette. ,,Het uitzicht van de 31 kantoren zal maar lichtjes worden gewijzigd.'' Hij acht een verdubbeling van de winst een haalbare doelstelling, door interne groei, door een betere samenwerking tussen de verschillende landen en door de ontwikkeling van competentiecentra.

Deutsche Bank maakte gisteren ook bekend dat de winst over de eerste helft van het boekjaar meer dan verdubbelde van 1,76 miljard naar 3,78 miljard euro (152,5 miljard frank). De winstsprong is in grote mate te danken aan de meerwaarde van 2 miljard euro die Deutsche Bank realiseerde op de gedeeltelijke verkoop van haar belang in de verzekeringsgroep Allianz.