BRUSSEL -- Nadat de Bank van de Post vorige maand bekendgemaakt heeft dat een zichtrekening vanaf 1 augustus niet meer gratis zal zijn, hebben een kleine tienduizend klanten hun rekening opgezegd. Dat bevestigt marketingdirecteur Marcel Berlingin van de Bank van de Post.

Het aantal opzeggingen vertegenwoordigt minder dan 1 procent van het totaal aantal rekeningen, zo relativeert Berlingin. Toen de beslissing werd genomen om de tarifering in te voeren, werd er al rekening mee gehouden dat een aantal klanten zijn rekening zou opzeggen.

Berlingin: ,,We gaan ervan uit dat ongeveer 10 procent van de rekeningen slapend zijn. Die zijn al lange tijd niet meer gebruikt, en er staat weinig geld op. Dus is het logisch dat een deel van die rekeningen niet gehandhaafd wordt als ervoor betaald moet worden''. Welk deel van de opzeggingen slapende rekeningen betreft, weet Berlingin niet.

Over het algemeen hebben de klanten niet zeer negatief gereageerd op het feit dat een rekening bij de Bank van de Post niet langer gratis is, zegt hij. Een call centre, dat speciaal opgericht was om de klanten te woord te staan, verwerkte op piekdagen wel tot duizend telefoontjes per dag. Nu is het aantal afgenomen tot ongeveer honderd per dag. Veel mensen vragen gewoon om informatie of geven door dat hun gegevens intussen veranderd zijn. De meeste klanten begrijpen volgens Berlingin dat de Bank van de Post door marktomstandigheden gedwongen is om voortaan geld te vragen voor haar dienstverlening. De lage rentestand zorgt ervoor dat de vaste kosten niet langer gedekt worden door de inkomsten uit de uitstaande bedragen. De rekening blijft overigens een van de goedkoopste op de markt.

Wel negatieve reacties kwamen er van het Postpersoneel. Dat is verplicht om zijn loon te laten storten op een rekening van de Bank van de Post. Zolang dat gratis was, maakte niemand er een probleem van. Maar nu ervoor betaald moet worden, vinden sommige personeelsleden dat ze de keuze moeten krijgen om naar andere banken over te stappen. Het personeel krijgt wel 30 procent korting, zodat een rekening voor hen 14 euro per jaar kost in plaats van 20 euro. Een grotere korting is wettelijk niet mogelijk omdat dan de concurrentie geschaad wordt. Toch hebben veel personeelsleden het moeilijk met het principe. ,,We moeten nu betalen om ons loon te ontvangen. Dat is toch te zot voor woorden'', zegt een werknemer die anoniem wil blijven. ,,Bij Argenta is een rekening wel gratis. Die bank zegt waarschijnlijk geen nee tegen veertigduizend nieuwe klanten''.

De vakbonden betreuren de situatie, maar kunnen er wel begrip voor opbrengen. ,,We zijn er niet gelukkig mee'', aldus ACOD-secretaris Jef De Doncker, die zegt te betwijfelen of er een wettelijke basis bestaat voor de verplichting. Die is in het arbeidsreglement opgenomen, hoewel individuele afwijkingen mogelijk zijn. VSOA-secretaris Jan Eyndels rept over ,,een stukje beroepsfierheid'' en wijst erop dat de verplichting ook geldt in andere financiële instellingen. Navraag leert dat ook het personeel van bijvoorbeeld KBC verplicht is zijn loon te laten storten op een rekening van de eigen bank. Wel wordt ook hier korting gegeven aan het personeel.