De Zwitserse uurwerkfabrikant Swatch is koortsachtig op zoek naar nieuwe markten, om te compenseren voor de slabakkende verkoop van Zwitserse uurwerken.

Uurwerkfabrikant Swatch stort zich op de productie van juwelen, om zijn inkomsten te spreiden. Het werd immers stilaan duidelijk dat de recente hausse in de Zwitserse uurwerkindustrie alweer achter de rug is. De markt voor juwelen zou wereldwijd vier keer groter zijn dan de markt voor uurwerken.

Swatch verklaarde gisteren dat het twee nieuwe merken van juwelen lanceert, gekoppeld aan de succesrijke uurwerkmerken Omega en Breguet. In september vorig jaar zag de juwelenlijn Swatch al het levenslicht.

Nicolas Hayek, voorzitter en algemeen directeur van Swatch, wou geen cijfers vrijgeven over de inkomsten die de groep uit de verkoop van juwelen haalt. Hij wou wel kwijt dat de afdeling juwelen volgens hem een belangrijk deel van de omzet van Swatch zal vertegenwoordigen.

Hayek is de man die de Zwitserse uurwerkfabrikant in de jaren '80 van de ondergang redde. Hij is nu al jaren op zoek naar een geschikt product om de fakkel over te nemen van het plastic polshorloge. Eerst probeerde hij met de Swatchmobiel tot het selecte clubje van de autoconstructeurs toe te treden. Dat werd een fiasco. Daarna kwam hij met het plan om een polstelefoon te ontwerpen om Nokia en Ericsson de loef af te steken. Ook dat plan werd snel weer opgeborgen.

Hayek voorspelde voor 2001 een groei in de verkoopcijfers met tien tot vijftien procent. De beleggers beginnen stilaan te vrezen dat hij die belofte niet kan waarmaken. Misschien komt daar met de uitbreiding van de afdeling juwelen verandering in.

Vorig jaar verdubbelde de exportgroei van Zwitserse uurwerken tot 16,7 procent. Swatch zag zijn nettowinsten met 48 procent stijgen tot 17 miljard frank, dankzij de veel grotere winstmarges.

Maar de Federatie van Zwitserse uurwerkfabrikanten gaf vorige week te kennen dat de export van Zwitserse uurwerken in maart met drie procent is teruggevallen, tot 20 miljard frank, na twee jaar van ononderbroken groei.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig