©belga
BRUSSEL -- De regering houdt de 124 miljoen euro (5 miljard frank) die ze van de Europese Commissie aan Sabena mocht storten als brugfinanciering, achter de hand voor de herstart van een nieuwe luchtvaartmaatschappij vanuit Sabena's dochterbedrijf DAT. Komt er geen herstart met nieuwe investeerders, dan wil de overheid ook niet langer over de brug komen met het geld. Dat werd in regeringskringen vernomen.

Zoals de kaarten nu op tafel liggen, gaat Sabena het faillissement aanvragen. De vakbonden kregen het faillissementsscenario te horen tijdens de ondernemingsraad vrijdag. Het zou volgens bronnen bij de regering midden volgende week kunnen plaatsvinden. In het ,,nieuwe Sabena'', Sabena Light, zou slechts plaats zijn voor 2.600 werknemers, grofweg één op vijf van de bestaande jobs.

Een faillissement betekent twee keer ,,winst'' bij de reddingspogingen. De oude schulden (90 miljard frank) blijven achter, terwijl de arbeids- en loonvoorwaarden niet meer gelden. Alle partijen, zowel geïnteresseerden voor een herstart van een Sabena Light als eventuele kopers van nevenactiviteiten, verbinden hun engagementen aan een faillissement. Daarmee willen ze onder meer van de huidige arbeidsvoorwaarden af geraken.

De regering en de Sabena-directie onderhandelen nog heel het weekend met kandidaat-investeerders. De meest concrete interesse komt van Virgin Express, maar een handtekening is er nog niet. Er wordt nog met andere groepen gepraat en premier Verhofstadt hoopt maandag de vakbonden minstens ,,iets'' concreets te kunnen aankondigen.

In het allerbeste geval -- dat weinig realistisch wordt geacht -- hoopt men met nieuwe investeerders nog een kleine helft van de 12.000 jobs te kunnen redden. In het slechtste geval -- nog steeds een mogelijkheid -- wordt de hele groep in het faillissement meegesleept en staat iedereen op straat. 2.600 jobs redden, is wat optimisten vandaag nog haalbaar noemen. Dat houdt een sociaal bloedbad zonder voorgaande in, veel erger dan de sluiting van Renault-Vilvoorde (3.700 werknemers).

Niet alleen het grote aantal ontslagen, ook het feit dat er naar verwachting slechts een magere sociale enveloppe beschikbaar zal zijn, lokt bij de vakbonden soms emotionele reacties uit. ,,Als de overheid de mensen niet op een sociale manier afdankt, hoe kan je dit dan van de particuliere sector verwachten'', zei Jan Coolbrandt (ACV).

Het overbruggingskrediet van 124 miljoen euro dat de regering van Europa mag toekennen, is intussen nog niet gestort aan de nv Sabena. Bij de Europese Commissie werd nagevraagd of het geld ook gestort kan worden aan dochter DAT, als overbrugging bij een eventuele herstart. Komt die herstart via DAT er niet, dan wil de regering de brugfinanciering niet langer storten. ,,Die 5 miljard frank zou dan toch verloren gaan in het faillissement, en dat willen we niet'', luidt het.