LONDEN (belga) -- Tot 2005 moet de sterk groeiende Britse economie vooral rekenen op de Vlaamse containerterminals in Antwerpen en Zeebrugge om het toenemende containerverkeer tussen onder meer het Verre Oosten en Groot-Brittannië op te vangen.

Dat is de visie van de drie grote Britse havengroepen Associated British Ports, P&O Ports en Hutchison Wampoa, die Southampton, Shell Haven en Felixstowe/Harwich onder hun beheer hebben. De terminals daar zijn ,,overbezet'', aldus specialisten.

,,Tien, vijftien jaar lang is er een status-quo geweest in de bouw van de Britse containerterminals. Het scheepsverkeer wordt nu afgeleid naar het vasteland, vanwaar kleinere schepen Groot-Brittannië aandoen. Dat is uiteindelijk inefficiënt en kostenverhogend. Niet voor 2005 komen er nieuwe terminals bij in Southampton en langs de Theems'', zegt de Zweed Bo Lerenius, topman van Associated British Ports.

De Britten moeten dus gaan rekenen op de havens tussen Cherbourg en Rotterdam om bijkomende vervoerscapaciteit te scheppen. Duinkerke (met de Belgische terminal NFCT-terminal van Inter Ferry Boats), Zeebrugge met de OCHZ- en Katoennatie-terminals, Vlissingen en Antwerpen zitten op de eerste rij om de Britten te depanneren.

Op jaarbasis kan het al vlug gaan om een capaciteit van 500.000 tot een miljoen laadkisten tegen 2003.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig