Vrijdag mislukte de poging van BMW om Rover te verkopen en alle partijen verliezen daarbij. De sluiting van Longbridge lijkt nu onvermijdelijk met het verlies van vele banen als gevolg. De beslissing van BMW om het Phoenix-consortium nog een maand te geven om een bod te doen, betekent alleen dat het Duitse bedrijf nog eens 102 miljoen euro --

ruim 4 miljard frank -- zal verliezen.

Stephen Byers heeft zijn rol als minister van Handel en Industrie helemaal slecht gespeeld. En dat zegt niet veel goeds over zijn capaciteit om de gevolgen van de sluiting op de economie in de Midlands te verzachten, of om de mogelijke sluiting van de Ford-fabriek van Dagenham te voorkomen.

John Moulton, de topman van Alchemy Partners, werd eerst aangevallen door politici en vakbonden en lijkt nu verslagen te zijn in de gesprekken.

Maar wie het slechtst voor de dag komt is BMW. Sinds 1993 is het eigenaar van Rover en het heeft er 3 miljard pond aan uitgegeven. Nu moet het de nederlaag toegeven. De schuld leggen bij het pond sterling lijkt meer op een afleidingsmanoeuvre. Als een Duits bedrijf niet kan overleven met een sterke munt, welk bedrijf kan dat dan wel? En de recente stijging van het pond moet in zijn context worden gezien: toen British Leyland in 1968 ontstond, was een pond 11 Duitse mark waard.

De positie van Joachim Milberg als voorzitter van BMW is wankel. Hij verdedigde een deal met Alchemy voor een tweedrachtige raad van bestuur.

Ondertussen blijft de houding van de familie Quandt, die 48 procent van BMW in handen heeft, een mysterie. Misschien heeft ze uiteindelijk haar geduld verloren en is ze al plannen aan het maken voor een overname van BMW. Dat zou kunnen verklaren waarom de aandelenkoers vrijdag slechts twee procent lager afsloot, nadat die eerst 11 procent was gezakt.

© The Financial Times