CALAIS -- Ja, natuurlijk vindt hij het vervelend dat je andere mensen zo pest met een blokkade. Maar als buitenlanders nadenken, weten ze dat ze meeprofiteren van het Franse vissersprotest tegen de torenhoge brandstofprijzen. Christian Dubois, schipper van de grootste vissersboot van Calais, doet alleen wat iedereen zou doen: zijn boterham trachten te redden.

Aan de oude vissershaven in Calais zijn de rollen nog ouderwets verdeeld. De vrouwen staan de vers gevangen vis te verkopen aan kraampjes met de namen van de schepen. De mannen zitten aan de overkant van het pleintje een koffie te drinken in café La Marinerie. Zo ook Christian Dubois. Hij heeft net het commando over zijn Vague á l'âme afgestaan na een nachtelijke wake.

In kleine haventjes in Bretagne en de Vendée blokkeren vissersboten al meer dan een week de monding. Woensdag volgden alle andere Franse havens. ,,Met de laatste stijgingen hebben we tijd genoeg om actie te voeren'',

zegt Dubois -- getatoueerd anker op de arm. ,,Uitvaren om te vissen heeft gewoon geen zin meer, het is niet rendabel als je 2,2 frank betaalt per liter brandstof. Dat is zeventig procent meer dan een jaar geleden. Normaal betekent de diesel zo'n 10, maximum 15 procent van de kosten voor een visser. Nu is dat gegroeid tot 25 procent. En dan reken ik niet eens de prijsstijgingen mee van de nylon visnetten en de vaten waarin de vis bewaard wordt -- allebei van olie afgeleide producten.''

Dubois schakelt over op een kleinere boot om zijn beroep enigszins leefbaar te houden. ,,We worden in deze sector geteisterd met Europese reglementen, strengere quota en zo. Maar wie het hoofd koel houdt, zingt het nog wel enkele jaren uit. Ik heb gelukkig geen kinderen waar ik me zorgen over moet maken. Alleen die brandstofprijzen zijn er te veel aan. Ik kan nog net mijn matrozen betalen, maar ik houd zelf niets over.''

Voortdurend komen sympathisanten het café binnen, die Dubois de hand willen schudden en sterkte wensen. Ook jongeren: matrozen en ex-matrozen. Het is normaal al geen vetpot in de visserij, zeggen ze. Maar zoals het nu gaat, komt een matroos niet thuis met 9000 Franse frank (54.000 Belgische fr.) per maand, maar met hooguit 6.000. En daar kun je geen gezin mee onderhouden.

De vissers zeggen vastberaden te zijn, maar toch is de sfeer veeleer gelaten. Dubois wil minister van Visserij Glaveny nog niet laten vallen. Toch niet op deze donderdagochtend, enkele uren voor de de protestmars in Parijs en de onderhandeling op het kantoor van de minister. ,,Hij heeft ons al 50 procent verlaging van de sociale lasten gegeven tot einde december. Goed bedoeld, maar het bedrag dat we daar mee uitspaarden verdwijnt in het niet tegenover de prijsstijging van de diesel in de laatste twee maanden. Daarom eisen we iets concreters: de garantie van de regering dat ze de prijs bevriest op 1,3 frank per liter. Anders moeten wij onze boten aan de kade leggen en onze matrozen ontslaan. En ik zou echt niet weten wat ik anders moet gaan doen dan vissen.''

De vissers geven toe dat ze beter bij de Opec zouden aankloppen, maar daar hebben ze nu eenmaal geen invloed op. Op een regering die toevallig ook net voorzitter van de Europese Unie is wél. ,,Buitenlanders die klagen over overlast, vergeten dat wij onrechtstreeks ook voor hen het tij kunnen doen keren. Glaveny kan straks een voorbeeld stellen voor zijn collega-ministers. Dat ondertussen Britse reizigers gestrand zijn, tant pis pour eux .''

Enkele uren later krijgen de onderhandelaars van Glaveny volledig gelijk. De prijs van de brandstof wordt teruggeschroefd en bevroren op 1,3 frank. Bedrijven met hoge brandstofkosten kunnen een korting tot 100 % krijgen op hun sociale lasten, en ook de inschepingstaksen die aan de Kamers van Koophandel betaald moeten worden gaan fors omlaag.

De vraag is wie nu volgt met forse acties en blokkades. Het succes van de vissers zal als een uitnodiging werken. Zeker nu ook de Franse burger meeprofiteert. De belastinghervorming die minister van Financiën Laurent Fabius gisteren aankondigde, maakt ook autorijden en stoken met stookolie een stuk draaglijker.

Gisteren waren er over heel Frankrijk al acties van landbouwers. De vrachtwagenchauffeurs bereiden zich voor, en de taxichauffeurs kondigen voor vandaag blokkades aan op belangrijke verkeersknooppunten.

En het Franse voorbeeld werkt ook inspirerend in België. Minister van landbouw Jaak Gabriëls wil onze vissers tegemoet komen met overbruggingskredieten, en gaat overleggen met zijn Vlaamse collega Vera Dua. Maar Gabriëls lijkt meer dan zijn Franse collega beducht om tegen de lamp van de Europese concurrentieregels te lopen.

De ideale oplossing komt daarom wellicht eerder van de Europese top in Biarritz. Daar zal Glaveny een gezamenlijke Europese aanpak voorstellen, en Gabriëls zal hem daarin steunen.