BRUSSEL (reuters) -- De farmagroep Bayer is onder de titel ,,Facts not Mood-stirring'' met een grootscheepse campagne gestart om de beleggers ervan te overtuigen dat het bedrijf correct gehandeld heeft bij de ontwikkeling en het van de markt halen van zijn cholesterolverlagend middel Baycol.

,,Bayer is ervan overtuigd dat de koers waartegen het aandeel nu noteert absoluut de huidige waarde van het bedrijf niet weergeeft en dat de mogelijke impact van rechtszaken rond het geneesmiddel overschat wordt'', luidt het in de advertentie die paginagroot verscheen in de grote Duitse kranten.

Bayer haalde Baycol, buiten de Verenigde Staten verkocht onder de naam Lipobay, in augustus 2001 van de markt nadat meer dan honderd overlijdens en 1.600 ziektegevallen met het medicijn in verband waren gebracht. Momenteel lopen tegen Bayer 7.800 rechtszaken. Bayer heeft in 400 zaken al een minnelijke schikking getroffen. Het bedrijf beweert dat de meerderheid van de rechtszaken nergens op steunt.

Het charmeoffensief van de farmagroep bracht niet veel zoden aan de dijk, want het aandeel verloor gisteren licht terrein.