BRUSSEL -- De zondag wordt hoe langer hoe meer een gewone winkeldag voor de kleinere buurtsupermarkten. Volgens cijfers van de marktonderzoeker GfK wordt 3,2 procent van alle uitgaven voor courante consumptiegoederen op de laatste dag van de week gedaan.

De zondag blijft natuurlijk vooral een cruciale dag voor zelfstandige winkeliers, zoals bakkers, slagers of nachtwinkels. Zij halen meer dan 15 procent van hun wekelijkse inkomsten op die ene dag. Maar ook de ketens van kleine buurtwinkels (Superettes Delhaize, Prima, Traiteurs Louis Delhaize) boeken op zondag 10 tot 15 procent van hun omzet. Voor de wat grotere formules zoals AD Delhaize, Spar en Louis Delhaize is dat tussen vijf en tien procent.

GfK merkt op dat meer en meer supermarkten ervoor kiezen om op zondag te openen. De gemiddelde klant spendeert op zondag ook niet meer of minder dan op een gewone weekdag, zo'n 23 euro.

Zondagwinkels doen er goed aan om vooral promotie te voeren bij jongere en/of grotere gezinnen. Consumenten tussen veertig en vijftig jaar, maar ook jongeren onder de dertig, spenderen op zondag zo'n 20 procent meer dan het gemiddelde. Bij vijftig-plussers is dat 20 procent minder. Ook gezinnen met vier of meer familieleden geven meer uit op zondag, zegt GfK. ,,Ze hebben altijd wel iets nodig dat ze tijdens de week niet gekocht hebben.''