BRUSSEL -- Honderd dagen na zijn aanduiding als CEO heeft Alain Dehaze zijn stempel gedrukt op het beleid bij Solvus, de grootste Belgische groep op de markt van uitzendarbeid en hr-dienstverlening. Gedwongen door slechte financiële resultaten en na een forse waardeafboeking op Bureau Van Dijk, verlaat Dehaze de agressieve overnamekoers van zijn voorganger, Michel van Hemele. Dehaze verlegt de nadruk ,,van ondernemerschap naar management''.

Solvus zag zijn omzet in 2002 met vier procent omhoog gaan, tot 1,52 miljard euro. Niet slecht in een kwakkelende uitzendmarkt. Maar de winstgevendheid stond onder zware druk. Het operationeel bedrijfsresultaat halveerde tot 42,9 miljoen euro. En het netto-groepsresultaat kleurde dieprood. Het verlies liep vorig jaar op tot 40,2 miljoen euro, tegen een winst van 43,9 miljoen euro in 2001.

Het negatieve resultaat is te wijten aan een zware schoonmaakoperatie van de Solvus-balansen door het nieuwe topmanagement. Zo moest een afboeking gebeuren van 10,5 miljoen op dubieuze debiteuren bij Creyf's in Frankrijk. Eenmalige herstructureringskosten in Frankrijk en Nederland staan voor vijftien miljoen ingeschreven in de boeken voor 2002.

Bovenal werd de balanswaarde van de IT-dochter Bureau Van Dijk (en in mindere mate het Nederlandse Schoevers Opleidingen) met 38 miljoen euro afgeboekt. ,,De duurzame marktwaarde van Bureau van Dijk was bij de aankoop in 2001 blijkbaar nogal overschat.'' Met deze woorden zette Alain Dehaze daarover gisteren zijn voorganger Van Hemele in de wind.

Volgens Dehaze en de nieuwe CFO, Rob Zandbergen, was het bij Solvus ,,tijd om enige Nederlandse zuinigheid in te voeren''. Concreet: door de kosten beter te gaan beheersen en de schuldpositie te verbeteren. Zandbergen beloofde ook ,,een grotere financiële transparantie dan in het verleden''.

Het nettoverlies verplichtte de raad van bestuur vrijdag tot de beslissing om dit jaar geen dividend uit te keren. Dehaze zegt te beseffen ,,dat de beleggers dat nieuws niet graag zullen horen'', maar wil ,,hun vertrouwen herwinnen met sterke resultaten in 2003''. Solvus verwacht weinig van een conjunctuurherstel, maar des te meer van een interne reorganisatie.

Dehaze verschuift naar eigen zeggen de focus van het bedrijf van omzetstijging naar winstgevendheid. Gedaan met de expansie- en overnamepolitiek en alle aandacht naar een betere werking en integratie van de bestaande dertig werkmaatschappijen, in tien Europese landen.

Ook commercieel geldt die strategie. Zo besliste de nieuwe CEO al om het aantal merknamen in de Solvus-groep terug te brengen van 39 naar twintig. Het vijf leden tellende executive committee, met drie volledige nieuwkomers in het bedrijf, gaat alle dochters en filialen in drie groepsdivisies opdelen, plant verscheidene managerswissels aan de top van die dochters en filialen, gaat aan cash pooling doen en -- vooral -- wil de lokale managers responsabiliseren. Er komen country managers ,,die onze armada van speedboats voortaan dezelfde richting moeten doen uitgaan''.