Curitiba wordt Detroit van Zuid-Amerika

Brazilië moet toekomst Renault verzekeren

Jos Gryseels Met een groots Braziliaans feest opent Louis Schweitzer vandaag officieel de nieuwe Renault-vestiging in Sào José dos Pinhais. De Ayrton Senna-fabriek ligt even buiten Curitiba, hoofdstad van de provincie Parana en stilaan het Detroit van Zuid-Amerika. Voor Renault is de nieuwe vestiging van levensbelang. De Zuid-Amerikaanse markt is, naast de Oost-Europese, immers één van de weinige groeimarkten. Tegen 2003 plant Renault in Curitiba een jaarproductie van 120.000 Scénics. Ook de opvolger van de huidige Clio loopt er straks van de band.

OM een sterke stijging van haar verkoopvolume (momenteel net geen twee miljoen auto's per jaar) in de volgende decennia te verzekeren besloot Renault in 1995 een strategie van marktdifferentiatie uit te werken. Deze strategie eiste slachtoffers - zoals de sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde - maar is volgens analisten de enige manier om op langere termijn te overleven: de West-Europese thuismarkt slabakt en in Noord-Amerika zijn de groeikansen voor een Europees fabrikant evenmin schitterend ...

Niet te missen