,,Toyota is bekommerd om de mens in de auto''

Ex-Audi-manager Diaz Ruiz bezorgt Toyota Europa nieuw imago

Willy François
Pleegde Juan José Diaz Ruiz vaandelvlucht? Liep hij naar de vijand over? De Spanjaard Diaz Ruiz is een belangrijk man in de auto-industrie. Een succesvolle imago-bouwer, dat bewees hij de voorbije jaren metterdaad bij Audi. Daar maakte hij haast een BMW van. Sinds februari is Diaz Ruiz als vice president sales & marketing de tweede in bevel bij Toyota Motor Europe (TME). Voor het eerst in het zevenjarig bestaan van TME houdt een Europeaan de vinger aan de polsslag van de consument.
Er wacht Diaz Ruiz een hele klus. Toyota wil zijn Europese verkoop tussen nu en 2005 met 70 procent van de huidige 470.000 tot 800.000 stuks opdrijven. Het heeft zijn batterijen al in stelling gebracht. Nabij het Franse Valenciennes trekt het een gloednieuwe fabriek met een jaarcapaciteit van 150.000 wagens op. In zijn vestiging in het Britse Burnaston verdubbelt het zijn bouwtempo tot 220.000 wagens. Is er een Toyota-offensief in de maak? Moet Diaz Ruiz de lont in het kruitvat werpen?

De economische ...