De sirenen van de Vlaamse letteren

INTERVIEW. Vijf pr-vrouwen over hun job


Rein Janssen
Rein Janssen (© Wim Kempenaers)
U denkt dat u zelf keuzes maakt, dat reclame geen invloed op u heeft als het om boeken gaat. Niets is minder waar. Telkens als u over een boek leest, elke keer dat een boek opduikt in een radio- of televisieprogramma, hoort u het lokkende gezang van de sirenen: de marketing- en promotievrouwen van de Vlaamse letteren. Chris Boudewijns, Melanie Elst, Rein Janssens, Lut Raeymaekers en Gerda Reynaert over hun job, hun achtergrond, hun dromen en de vrouwelijke kanten van het pr-vak.

Rein Janssens is marketing- en promotieverantwoordelijke van alle importfondsen van PCM Meulenhoff bij Standaard Uitgeverij. Een baan met extralegale voordelen, zoals een foto van Tom Lanoye waarop sporen van rode lippenstift zijn achtergebleven. Rein Janssens: ,,Standaard Uitgeverij brengt in Vlaanderen zo'n 1700 titels per jaar op de markt. Je moet dus selecteren welke schrijvers je gaat promoten. Vlaamse auteurs als Tom Lanoye, Herman Brusselmans en Peter Verhelst zijn voor ons ontzettend belangrijk ...

Niet te missen