Niet alleen gekken en dwazen schrijven hun (goede) naam op deuren en glazen. Of hoe Zaventem (mee) het imago van België bepaalt.

,,Dios mío! Hoe geraken we hier ooit uit?'', kreunt de Spaanse Marketing Manager.

Het is zijn eerste kennismaking met ons land. Hij is met zijn Belgische collega net geland op Zaventem. Ze lopen door de doolhof van wat hier, in het Frans, niet gewoon luchthaven heet, maar installations du terminal aéroportuaire de Bruxelles. Een hele mondvol. Als je in deze installations verdwaalt, heb je inderdaad best wat mondvoorraad mee.

,,Dios mío? Probeer liever niet Gods hulp in te roepen,'' zegt de Belgische Marketing Manager. ,,Hij hoort je toch niet. We zitten hier helemaal ingesloten.''

,,Dat heb ik allang gemerkt! Hoe geraken we er ooit uit? Je kunt je hier niet oriënteren!''

,,Gewoon de stroom volgen...'', stelt de Belgische Marketing Manager hem gerust.

,,Welke stroom? Het stroomt in alle richtingen.''

,,De stroom van mensen met gelaten gezichten. Dat zijn mensen die hier ooit al eens zijn aangekomen. Zij weten wat hun te wachten staat.''

De Spaanse Marketing Manager krijgt steeds zenuwachtiger trekjes om zijn mond. ,,Het is hier een chaos, een surrealistische puinhoop, in België,'' moppert hij.

,,Ho, ho! Dit is niet België; dit is alleen de luchthaven van Brussel.''

,,Precies. Hier begint het al, nog voor je op Belgische bodem bent! Ik heb eerst wat sterkte nodig, vloeibare sterkte.''

,,Op dit uur en eenmaal voorbij de uitgang, kunnen we alleen in het café op level vier terecht. Kom, we nemen de lift.''

,,Lift? Op welke level zijn we dan hier? Niet op de ground level?''

,,Op level twee.''

,,Is er niets op level één?''

,,Er is geen level één. Van twee gaat het naar nul en dan naar min één.''

De Spaanse Marketing Manager zucht gelaten. Hij begrijpt er helemaal niks van, dat is duidelijk. De opgaande lift stopt even en laat zijn deuren open glijden. Hij zit vol. ,,Kom, we gaan te voet,'' beslist de Spaanse Marketing Manager.

Op level drie, de vertrek-level, staat een rek met folders die je welkom heten en daaronder, in zo bescheiden lettertjes dat het lijkt of ze beschaamd zijn dat iemand ze zou lezen, ,,officieel plan''.

,,Is er ook een officieus plan?'', vraagt de Spaanse Marketing Manager, die in het voorbijgaan vlug een officieel uit het rek grist. Op een tafeltje van het -- typisch Brusselse -- café vouwt hij het officiële plan open.

,,Whisky?'' vraagt de Belg.

,,God nog toe!'', kreunt de Spanjaard. Waarom roep hij nu God weer ter hulp, denkt de Belg. Of heeft hij zich, goddank, eindelijk kunnen lokaliseren op het officiële plan? Helaas niet. ,,Om op dit plan wegwijs te geraken,'' zegt de Spanjaard, ,,moet je architectuur hebben gestudeerd!''

,,Is dat niet mooi? Op deze vlieghaven gaat men ervan uit dat alleen intelligente mensen hier vertrekken.''

,,Zoveel is duidelijk; de intelligente mensen zijn allemaal vertrokken,'' sneert de Spaanse Marketing Manager en hij gooit het plan naast zich op de bank. ,,Jullie luchthaven is maar een pover visitekaartje voor jullie land!''

,,Nu niet overdrijven, hé. We doen er regelmatig wat aan.''

,,Jullie moeten er niet wat aan doen, jullie moeten ze tot op de grond afbreken en een nieuwe bouwen zoals we bij ons in Barcelona hebben gedaan.''

,,Nu wil je zeker dat ik jullie luchthaven de hemel in ga prijzen?''

,,Dat hoeft niet. Ik wéét dat het de perfecte luchthaven is. Binnenstappen en meteen recht vóór je, de check-in balies. Dan met de roltrap naar één lange, lijnrechte, naar alle kanten open winkelstraat, met de gates op één rij, tien per tien. Niks zoeken, niks verloren lopen, alles glashelder en duidelijk. Arriveren, idem. Roltrap naar beneden, en door de glazen wand van de grote hal zie je de taxi's al wachten. Niks doolhof, niks verdiepingen die niet bestaan, alles glashelder...''

,,Zoals Spanje ook is?''

,,Zoals Spanje jullie wil verwelkomen. En zoals we willen zijn. Weet je wat ik denk over jullie luchthaven? Maar daar liggen de meeste Belgen blijkbaar niet wakker van.''

,,Wel wie hier in de buurt woont. 's Nachts. Maar vanaf 2003 kunnen die ook dan slapen.''

Voetnoot : Ook in China hebben ze bovenstaande gang van zaken begrepen. De nieuwe luchthaven van Peking vertelt precies hoe de Chinezen willen ervaren worden door hun nieuwe WTO-handelspartners: open, rechtlijnig en hypermodern georganiseerd; als een model voor de 21ste eeuw.

(De auteur is managing director van het marktonderzoeksbureau Censydiam.)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig