Gekapseisde Republica eindelijk rechtgetrokken
In de Waaslandhaven in het Verrebroekdok is vanmorgen om 6uur gestart met het rechttrekken van het schip 'Republica Di Genova'. Het container- en autoschip van de rederij Grimaldi kapseisde op 8 maart.
Tot het einde van de operatie zal er een vaarverbod zijn in heel het Verrebroekdok. Er zal ook een meerverbod gelden aan kaai1303 vanaf meerpaal16 tot kaai1307 meerpaal33.

'Er wordt een maximumduur vooropgesteld van 72 uur', aldus het Antwerpse Havenbedrijf. Het schip dat 50.000 ton meet en dat 216 meter lang en 30,4 meter breed is, wordt rechtgetrokken door de Nederlandse bergingsfirma Svitzer.

Toen het schip in maart kapseisde vervoerde het zo'n 300 containers en auto's. Het maakte slagzij, waarschijnlijk omdat er iets mis was met de ballasttanks. Er raakte niemand gewond en de 37 bemanningsleden konden het schip tijdig verlaten.

Een aantal containers en auto's viel bij het kapseizen tussen schip en wal of kwam op de kaai terecht.

Stalen balken

Aanvankelijk werd gedacht de Republica in stukken te snijden omdat de berging meer zou kosten dan het schip waard was. Na een onderzoek werd besloten het schip recht te trekken en te herstellen. In de voorbije maanden werd de lading weggehaald door de Nederlandse groep Smit International. Er werd ook 2.300 ton brandstof uit de tanks gepompt.

Vervolgens werden stalen balken op de romp aangebracht om het rechttrekken met drijvende reuzenkranen te vergemakkelijken.

Nadat de karwei geklaard is, zal het schip worden opgevlot en weggesleept naar IJmuiden waar Svitzer een werf heeft.

Hoeveel de hele zaak al gekost heeft en hoeveel zij nog zal kosten, wilde niemand kwijt.