BRUSSEL - De wet op de ecoboni heeft de verkoop van goedkopere, herbruikbare flessen niet doen stijgen. Integendeel. Uit de cijfers van de onderzoeksbureaus AC Nielsen en GfK, die de krant De Tijd kon inkijken, blijkt dat in de drie maanden na de invoering van de ecoboni het marktaandeel van herbruikbare verpakkingen zelfs achteruit is gegaan.
Volgens AC Nielsen daalde het marktaandeel van glazen flessen in de waterverkoop van 4 naar 3,5 procent. De cijfers van GfK laten eenzelfde tendens zien.

De Federatie van Belgische distributie-ondernemingen (Fedis) noemt de wet op de ecoboni een dure slag in het water.,,De consument heeft zijn aankoopgedrag niet veranderd'', luidt het. Het kabinet van minister van Financiën heeft nog geen verkoopcijfers van drankverpakkingen. Een evaluatie van de wet is voor oktober gepland. Dan moet ook blijken of de operatie financieel neutraal is: de minderinkomsten door de BTW- en accijnsverlagingen zouden moeten gecompenseerd worden door de opbrengsten van de verpakkingsheffing.

Fedis is ’niet verbaasd’

Fedis, de Belgische federatie van de distributieondernemingen, is niet verbaasd over het feit dat de ecoboni de verkoop van goedkopere, herbruikbare flessen niet hebben gestimuleerd.

,,De cijfers van het studiebureau AC Nielsen en van GfK verbazen ons niet. Wij geloven niet in de ecoboni. De prijs is niet het enige criterium waarop de klanten zich baseren. Hun voorkeur gaat uit naar gebruiksvriendelijke producten'', aldus Nathalie De Grève, woordvoerster van Fedis.

Fedis is van plan om in de komende weken haar leden te polsen over het effect van de ecoboni, maar roept ondertussen de publieke machten op om de ’nodige conclusies’ te trekken. ,,Als het enkel van ons zou afhangen, zouden we de ecoboni afschaffen'', aldus nog De Grève.