Treinen opnieuw vaker te laat
Foto: belga
In het eerste trimester van dit jaar reden minder treinen op tijd dan vorig jaar. Volgens infrastructuurbeheerder Infrabel ligt de oorzaak bij het vriesweer.
De stiptheid op het Belgische spoorwegnet kwam tijdens het eerste trimester van 2009 uit op 89,3 procent, een daling met 2 procent ten opzichte van het eerste trimester van 2008. Toen kwam 91,3 procent van de treinen nog op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten aan. Het aantal afgeschafte treinen lag 0,1 procent hoger dan in het eerste trimester van 2008. In totaal werden 4.038 treinen afgeschaft.

De daling van de stiptheid is grotendeels te wijten aan de aanhoudende vriestemperaturen in januari, meldt Infrabel. De spoorinfrastructuurbeheerder zegt zich 'uitdrukkelijk te verontschuldigen' bij de reizigers.

'In het vooruitzicht van de aangekondigde vriestemperaturen in januari verkeerden de technische diensten van Infrabel in een verhoogde staat van paraatheid. Maar door het extreem koude weer doken er op het net echter toch nog problemen op', verklaart Infrabel.

Infrabel zegt echter te weigeren zich achter de weersomstandigheden te verschuilen. 'Zo zijn er nog te vaak problemen aan de infrastructuur zoals bovenleidingbreuken of storingen aan de seininrichting. De betrouwbaarheid en kwaliteit van onze installaties moeten bijgevolg de hoogte in. Zo worden op dit moment alle bovenleidingen in en rond Brussel vernieuwd en wordt onze seininrichting overal aan een grondige inspectie onderworpen. Daarnaast moet ook het aantal ongevallen drastisch omlaag.'

Ook de NMBS wijt de dalende stiptheid vooral aan het slechte weer in januari. 'Daarbovenop was er in die maand ook nog een opeenstapeling van niet te voorziene incidenten die door derden werden veroorzaakt", stelt de NMBS in een persbericht.