De haven van Antwerpen wil dit jaar maximaal inzetten op meer naamsbekendheid in China. Dat land kiest traditioneel voor Rotterdam als aanloophaven in Europa, maar in Antwerpen hopen ze het tij enigszins te keren met een reeks marketingsacties.
'Antwerp, fastest route to Europe' wordt het uitgangspunt van de communicatie naar en in China. 'Antwerpen beschikt over een aantal doorslaggevende argumenten die voor de Chinezen als muziek in de oren zullen klinken. Zo is Antwerpen, in tegenstelling tot Rotterdam, minstens tot 2013 congestievrij en kent het een hoge productiviteit aan de terminals', weet Luc Arnouts, de nieuwe commercieel directeur bij het Havenbedrijf in Antwerpen.

Om die voordelen duidelijk in de verf te zetten, vertrekken er in juni en in het najaar drie missies naar de drie belangrijkste havenregio's in China. Daarnaast wil Antwerpen ook werk maken van de uitbouw van een lokaal vertegenwoordigingsnet in China. Tegen eind dit jaar zou dat net vaste vormen moeten aannemen.