Concurrentie dwingt KLM tot grootste prijsverlaging ooit
AMSTELVEEN - De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM is gedwongen de Europese tarieven te verlagen wegens hevige concurrentie van vooral prijsvechters. KLM gooit de ticketprijzen op 1 januari tot ruim veertig procent omlaag. De maatregel geldt voor alle vluchten vanaf Schiphol naar Europese bestemmingen.
De maatschappij wil met de goedkopere tickets passagiers terug in haar vliegtuigen krijgen. De inkomsten uit het Europees vervoer moeten zo toenemen. Het gaat om de grootste prijsverlaging uit de geschiedenis van KLM.

Door de opkomst van de low-costcarriers, maatschappijen waarmee passagiers goedkoop kunnen vliegen, is de gemiddelde ticketprijs fors gedaald. Steeds meer mensen kozen daarom niet langer voor KLM.

De prijsverlaging is opvallend, omdat KLM eerder dit jaar nog aankondigde wereldwijd de ticketprijzen juist met dertien procent te verhogen. Het bedrijf kon zich dit wegens de groeiende vraag veroorloven. De vliegtuigen zaten voller en de boekingen verliepen voorspoedig.