BRUSSEL - De eerste roltrap voor minder mobiele personen in Europa is zaterdag in werking getreden. Het Brusselse metrostation Belgica in Sint-Jans-Molenbeek aan de Belgica- en Jubelfeestlaan kreeg deze eer. Op de bestaande roltrap werd een liftkoker gebouwd. Deze technische primeur werd feestelijk ingehuldigd door Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Jos Chabert.
Het CNIM (Construction Industrielles de la Méditerranée) heeft in samenwerking met de MIVB een ingenieus, goedkoop systeem uitgevonden om rolstoelgebruikers, personen met een kinderwagen of oudere, minder mobiele personen de kans te geven veilig te reizen met de metro.

Momenteel zijn de metrostations Alma, Heizel, Stokkel, Maalbeek en Centraal Station al toegankelijk met een lift of begeleiding. Verticale liften zijn enkel geschikt voor nieuwbouw en omdat de meeste stations vlak onder de rijweg liggen is het moeilijk bouwen. Het is ook een heel dure operatie. Daarom ging CNIM op vraag van de MIVB op zoek naar een alternatief.

De zoektocht leidde het CNIM tot de roltrap met liftkoker. De bestaande roltrap wordt hergebruikt, vijf treden worden vervangen door een liftkooi van 1,20 m op 1,40 m. Bovenaan en onderaan de trap bevinden zich liftdeuren om de veiligheid van de gebruikers te garanderen.

Voordelen zijn de relatief lage kostprijs, de bereikbaarheid van de liftkooi tijdens een technische panne en de garantie dat de klassieke vluchtwegen worden behouden. In geval van nood kunnen de beide deuren van de lift opengezet worden, daardoor verandert hij terug in een trap.

De MIVB besliste dit systeem in al zijn metrostations toe te passen. Nu liggen er al plannen op tafel voor een 30-tal andere stations. Om de gebouwen meer toegankelijk te maken en de nodige aanpassingen door te voeren, heeft de MIVB een bedrag van 1,860 miljoen euro uitgetrokken over een termijn van tien jaar.