LANGEN - De Duitse luchtverkeersleiders dreigen ermee om vanaf maandag te staken als niet tegemoet gekomen wordt aan hun looneisen. De actie kan een negatief effect hebben op driekwart van de 8.000 dagelijkse vluchten in het Duitse luchtruim.

Het loonoverleg voor de 5.300 werknemers van de Deutsche Flugsicherung (DFS), het overheidsagentschap dat het Duitse luchtverkeer controleert, raakte half november in een impasse. De vertegenwoordigers van de werknemers wachten met acties tot het jaar is afgelopen om geen lopende akkoorden in het gedrang te brengen. Hun eisenbundel behelst een loonsverhoging met 4 procent, een eenmalige bonus en wijzigingen aan de loonbarema's.

Op welke manier de luchtverkeersleiders actie zullen voeren is nog niet duidelijk. ,,Ofwel starten we met prikacties die we geleidelijk uitbreiden ofwel leggen we van bij het begin alles lam'', zegt Marek Kluzniak van de federatie van luchtverkeersleiders.

Een wettelijke bepaling voorziet dat minstens 25 procent van het normale vliegverkeer moet verzekerd zijn. Van de 8.000 vluchten die dagelijks door de Duitse luchtverkeerscontrole worden begeleid, kunnen er 6.000 geannuleerd of omgeleid worden. Dat zal een effect hebben op het vliegverkeer in heel Europa.

DFS handelde in 2005 2,87 miljoen vluchten af. De luchthaven van Frankfurt is qua aantal passagiers de derde grootste in Europa na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs). Duitsland beschikt over 17 internationale luchthavens. Ook vanuit België wordt er druk gevlogen op Duitsland.

De Duitse regering wil DFS verkopen aan private investeerders, maar stuitte eind oktober op een veto van president Horst Köhler. Hij heeft grondwettelijke bezwaren tegen het uit handen geven van het burgerlijke luchtverkeer aan de privé.