FRANKFURT - De Duitse commerciële televisiebedrijven ProSieben Media en SAT.1 gaan fuseren. De nieuwe combinatie krijgt een marktaandeel van ongeveer 25 procent in Duitsland.
De bundeling omvat vier tv-stations: SAT.1, ProSieben, Kabel 1 en de nieuwszender N24. Vorig jaar boekten ze samen een omzet van 2 miljard euro (80,68 miljard frank) en een winst voor belasting van 200 miljoen euro (8,06 miljard frank). Er werken ongeveer 3.000 mensen.

Het gaat om een fusie van de tv-belangen van de Beierse mediamagnaat Leo Kirch en het uitgeversconcern Axel Springer Verlag. Kirch Media krijgt een belang van 88,5 procent in de nieuwe onderneming en Springer, die nu 41 procent van SAT.1 bezit, 11,5 procent. Kirch heeft een optie om de uitgever in de toekomst uit te kopen.

Het detailhandelsconcern Rewe is nu nog aandeelhouder van ProSieben, maar verkoopt zijn aandelen aan Kirch Media in ruil voor een belang van 6 procent in dat bedrijf.

De nieuwe onderneming gaat ProSiebenSAT.1 Media heten en moet een notering krijgen aan de effectenbeurs. De fusie moet nog worden goedgekeurd door de raden van commissarissen van de betrokken bedrijven en het Duitse kartelbureau.