BRUSSEL - Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters laat de veiligheidsrisico’s onderzoeken van een snelheidsbeperking op het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Trager rijden zou een oplossing kunnen bieden voor de geluidshinder in de buurt van het viaduct.
Vlaams parlementslid Jan Roegiers (Spirit) wil via een proefproject onderzoeken of een lagere snelheid daar een voorlopige oplossing kan bieden voor de geluidshinder. Maar zijn collega Carl Decaluwe (CD&V) wil niet dat dit de veiligheid in het gedrang brengt.

Het viaduct van Gentbrugge is enkele jaren geleden opnieuw aangelegd, maar de meer dan 200 vernieuwde voegen van de brug veroorzaken veel lawaaihinder.

Omdat trager rijden voor minder lawaai zorgt, stelt Roegiers voor om een proefproject op te zetten waarbij personenwagens maar 90 km per uur en vrachtwagens maar 70 km per uur over het viaduct mogen rijden. Hij heeft daarvoor samen met collega’s van de andere meerderheidspartijen uit het Gentse een voorstel van resolutie ingediend.

Na opmerkingen bij CD&V, N-VA en VLD is het voorstel aangepast en worden ook structurele oplossingen gevraagd. Toch raakte het voorstel vandaag in de commissie niet gestemd.

Minister Peeters merkte op dat hij het effect van zo’n snelheidsverlaging niet kan inschatten. Op het viaduct van Vilvoorde geldt dan wel eenzelfde snelheidsbeperking, maar de situatie is er anders door de helling en doordat er een rijstrook verdwijnt, zei Peeters.

Carl Decaluwé (CD&V) vond dat over het voorstel niet gestemd kon worden zonder de veiligheidsrisico’s te kennen. Na overleg werd beslist dat minister Peeters tegen 18 april de risico’s laat onderzoeken.