BRUSSEL - Vanaf 1 april breidt de VRT de mogelijkheden om te adverteren op zijn websites uit. Tot nu toe konden adverteerders op de websites van Studio Brussel en Donna beperkt promotie voeren voor hun producten of diensten. Vanaf 1 april worden de advertentiemogelijkheden op de VRT-websites geleidelijk uitgebreid. Dat maakt de openbare omroep woensdag bekend.
Tegen eind dit jaar zullen één.be, canvas.be, stubru.be, radio1.be, radio2.be, donna.be en sporza.be advertentieruimte aanbieden. De openbare omroep benadrukt wel dat hij geen advertenties toelaat op vrtnieuws.net, ketnet.be, rvi.be en vrt.be.

De VRT houdt zich naar eigen zeggen aan alle wettelijke bepalingen. "Daarnaast zullen we een aantal spelregels opstellen die we strikt zullen toepassen. Zo zal het onderscheid tussen de redactionele bijdragen en de commerciële bijdragen altijd duidelijk zijn. Voor sommige producten en diensten wordt geen advertentieruimte ter beschikking gesteld en bepaalde ’agressieve’ advertentieformaten worden niet toegelaten", aldus de VRT.

De VRT wil met de openstelling van advertentieruimte op zijn websites extra middelen verwerven om zijn opdracht te kunnen blijven vervullen. Dit is in overeenstemming met de beheersovereenkomst die de VRT verplicht om de volgende jaren bijkomende inkomsten te vinden. De omroep komt tegelijk tegemoet aan de vraag van adverteerders die aandrongen op meer advertentieruimte op de VRT-websites, luidt het nog.