NMBS gaat treinen ook tijdens rit kuisen
Foto: vum
BRUSSEL - De NMBS gaat mobiele kuisploegen inzetten die treinen ook tijdens hun rit moeten opruimen en reinigen. Zo zullen onder meer treinen die rijden op piekuren voor de avondspits een beurt krijgen. Met het project, dat B-Clean werd gedoopt, willen de spoorwegen de netheid op de trein verhogen want die is nu niet optimaal. De NMBS stelde het initiatief woensdag voor in het Brusselse Zuidstation.
De NMBS beseft dat er een probleem is met een aantal treinen en dat klanten zich storen aan een vuile trein. De spoorwegen doen naar eigen zeggen al een hele tijd extra inspanningen, maar boekten de afgelopen jaren in kwaliteitsenquêtes nauwelijks of geen vooruitgang inzake netheid.

Daarom werven de spoorwegen 54 mensen aan die deel zullen uitmaken van mobiele kuisploegen. Die gaan verspreid over het hele land opereren, tijdens de meest rustige periodes van de dag om de klanten zo weinig mogelijk te storen. De B-Cleanploegen moet zorgen dat afval sneller verdwijnt en zullen ook en vooral de toiletten beter in het oog houden en reinigen.

In de week zullen de mobiele ploegen zich vooral bevinden op treinen. Bedoeling is dat ze er zo’n 400 per dag onder handen nemen op een totaal van 3.000 voertuigen. Tijdens het weekend komen telkens acht stations aan bod, waarbij de teams vooral de perrons opkuisen. Op zaterdag en zondag staan ook nog eens 150 treinen op het programma. In juli en augustus gaat bijzondere aandacht naar alle treinen van en naar de kust. B-Clean zal ook de Thalys tussen Antwerpen en Brussel aanpakken.

Naast de ploegen van B-Clean kuist de NMBS zijn treinen vooral in haar onderhoudsposten en vertrekstations. In de 18 onderhoudsposten houden zich ongeveer 600 mensen uitsluitend bezig met kuisen van treinen, goed voor een jaarlijkse kostprijs van 40 miljoen euro. Ze legen dagelijk 50 à 60.000 vuilnisbakken, stofzuigen 22,5 hectare vloer en reinigen 3.000 toiletten.

"De meeste treinen krijgen elke dag een kuisbeurt, sommigen in het slechtste geval om de drie dagen", luidt het. "Die voertuigen vertrekken echt proper terug naar de dienst. Vaak merken we daar echter al na amper een uur niet zo veel meer van." Volgens Marc Descheemaker van de NMBS denken de spoorwegen ook na over sensibilisering van de reizigers zelf, al koestert hij zelf weinig illusies over het succes van zo’n acties.