Nieuwe Oxfam-campagne zet imago Ikea op losse schroeven
Foto: rr
BRUSSEL - Oxfam-Magasins du monde, de Waalse tegenhanger van Oxfam-Wereldwinkels, haalt in zijn jongste campagne het positieve imago van Ikea onderuit.
,,De Zweedse meubelgigant wordt gezien als een icoon van 'ethisch en verantwoordelijk' ondernemen, maar onderzoek bij zijn leveranciers, wijst uit dat Ikea niet zo sociaal bewogen is als het laat uitschijnen'', klinkt het.

Ikea heeft een eigen gedragscode, IWAY genaamd, waarin de Zweedse keten zich engageert voor sociale en ecologische normen. ,,In werkelijkheid is er geen onafhankelijke controle op die gedragscode. Wij zijn dus zelf naar India, Bangladesh en Vietnam getrokken om er de arbeidsomstandigheden bij de leveranciers van Ikea te controleren.''

De Waalse tegenhanger van Oxfam-Wereldwinkels stelde enkele zware inbreuken vast op IWAY en op de wetgeving. Zo moeten de arbeiders er gemiddeld 80 tot 90 uur per week werken, zijn er systematische vertragingen bij het uitbetalen van de lonen, worden overuren niet volgens het wettelijke barema betaald en is er in deze landen vaak geen effectieve erkenning van het recht op vereniging of op collectieve onderhandelingen.