Bierblikje viert 75ste verjaardag
Foto: Pol De Wilde
Het bierblikje bestaat deze maand 75 jaar. De verpakking, die nog altijd heiligschennis is voor sommige bierpuristen, werd in de jaren '30 geïntroduceerd in de Verenigde Staten.
De Duitse brouwer Gottfried Krueger, die naar de VS vertrok als zestienjarige, zit achter het concept. Zijn brouwerij in New Jersey had destijds veel succes, maar de eigenaars wilden hun product nog verbeteren door een nieuwe, meer praktische verpakking te introduceren. Ze zochten daarom een manier om hun bier in blik te verpakken, zodat het op grotere schaal kon verspreid worden.

Company American Can, een Amerikaanse firma in conserven, had al op het idee gewerkt. Omdat bier reageert als het in contact komt met metaal moest echter een interne bekleding gezocht worden die de smaak niet wijzigde. De druk van een drank met CO2 was ook een hinderpaal. In 1933 slaagde Krueger er toch in om, bij wijze van test, een Krueger's Special Beer in blik te schenken voor 2.000 bierdrinkers.

Op 24 januari 1935 kwam het eerste bierblikje op de markt. Het was een onmiddellijk succes. In het jaar van de lancering werden 200 miljoen blikjes verkocht. Vandaag wordt niet minder dan 30 procent van de wereldwijde bierproductie verkocht in blik.