De Amerikaanse krantenverkoop is in de periode april-september met 4,6 procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Vorig jaar was de daling nog 2,6 procent. Dat heeft het Amerikaanse Controlebureau voor Drukwerk maandag bekendgemaakt.
De gemiddelde totale verkoop op een doordeweekse dag van de 507 bij het onderzoek betrokken kranten daalde van ongeveer 40 miljoen tot ruim 38 miljoen stuks. De verkoop van zondagskranten daalde met 4,8 procent tot 43,6 miljoen.

Verwacht wordt dat de daling verder zal doorzetten, omdat steeds meer lezers zich op het internet richten. Los van de lagere verkoopcijfers, maken kranten zich vanwege de zwakke economie ook zorgen over de nog sterkere daling van de advertentie-inkomsten.

Sommige kranten lieten bewust klanten vallen omdat die in een te duur afzetgebied wonen of om zich meer te kunnen richten op de specifieke doelgroepen van de adverteerders.

USA Today bleef de grootste krant van het land met een gemiddelde dagelijkse verkoop van bijna 2,3 miljoen kranten, zo goed als een status quo met vorig jaar.

Daarna volgt The Wall Street Journal met iets meer dan twee miljoen kranten, ook zowat evenveel als het jaar daarvoor.

The New York Times zag zijn verkoop met 3,6 procent dalen tot een miljoen kranten, terwijl de Los Angeles Times met 5,2 procent daalde tot 739 duizend stuks. De andere kranten in de top-25 kampten met dalingen van 1,9 tot 13,6 procent.