De Duitse ondernemers schatten de economische toekomst vrij rampzalig in. Dat blijkt uit de evolutie van de index van het gezaghebbende Ifo-instituut. Volgens economen van dat instituut is er dringend een nieuwe renteverlaging nodig.
De Ifo-index, die maandelijks berekend wordt aan de hand van een enquête bij zowat 7.000 bedrijven, zakte afgelopen maand van 92,9 naar 90,2, het laagste peil sinds maart 2003. Het is ook de vijfde maand op rij dat de index verzwakt. Economen hadden ‘maar( een daling tot 91 verwacht. Een index onder de honderd wijst op meer pessimisten dan optimisten.

De index is samengesteld uit een aantal subindexen. Daaruit blijkt dat de huidige situatie nog vrij redelijk wordt ingeschat, maar dat vooral de toekomst er in de ogen van de ondernemers somber uitziet. De index van de huidige situatie zakte nauwelijks, van 99,9 naar 99,8, maar die van de verwachte situatie voor de komende zes maanden dook van 86,5 naar 81,4.

Het pessimisme lijkt vooral het gevolg van de gebeurtenissen op de financiële markten, waar de jongste maand de ene na de andere bank bij de overheid moet aankloppen voor steun. Bovendien, zo bleek einde vorige week, incasseerde de Duitse export in augustus zijn ergste klap op jaarbasis in vijf jaar. De euro piekte midden april net onder 1,6 dollar en hield dat hoge peil aan tot bijna midden juli.

Toch, geeft Ifo-econoom Klaus Abberger toe, zou de fenomenale verzwakking van de euro sindsdien in het voordeel van de Europese exportsector moeten spelen. Maar in oktober, zo bleek ook vrijdag, krom de Duitse industriële productie meer in dan ooit tijdens de voorbije zeven jaar. De orderboekjes drogen volledig op, en dat voelt nu ook de dienstensector.

Volgens Gernot Nerb, een ander Ifo-econoom, moet de Europese Centrale Bank nu zo snel mogelijk haar rente opnieuw met een half procentpunt verlagen. Gevolgd door nog een tweede daling voor het einde van het jaar. ‘Volgens mij is er nu heel veel emotie in de markt’, zei hij, ‘en ik betwijfel of al die negatieve verwachtingen gewettigd zijn. We zijn nu in een fase van overdrijving.’