Doek valt over turbulent theaterfestival Avignon
V.l.n.r.: directrice Hortense Archambault, directeur Vincent Baudriller en Jan Fabre. Foto: belga/afp
AVIGNON - Het theaterfestival van Avignon (Zuidoost-Frankrijk) is vandaag afgelopen. Bepaalde voorstellingen veroorzaakten een hevige polemiek, maar de meeste bezoekers lieten zich hierdoor niet afschrikken.
Verscheidene hedendaagse voorstellingen, met name die van de Belgische choreograaf Jan Fabre, lokten scherpe kritiek uit in bepaalde media en werden zelfs uitgejouwd door ontevreden toeschouwers. In vele gevallen luidde de kritiek dat dans en video de bovenhand hadden op de tekst. Voor velen was de artistieke rechtvaardiging voor het geweld en de naakte en mishandelde lichamen niet duidelijk.

De Franse krant Le Figaro blokletterde op haar voorpagina ,,publiek woedend in Avignon'' over de ,,rampzalige resultaten'' op het podium. ,,De trouwste toeschouwers zijn triest, vertwijfeld en woedend'', schreef een theatercriticus in het weekblad Le Point. Hij noemde het een ,,elitair theater''.

Libération sprak echter over het ,,réveil'' van Avignon ,,dat langzaamaan ingeslapen was onder de laurierbomen''.

Het waren vooral de festivaldirecteurs Vincent Baudriller en Hortense Archambault die het in de pers hard te verduren kregen, maar zij hielden stand. ,,Het festival heeft inderdaad benaderingen getoond van het lichaam als onderwerp of voorwerp van een kunst die het lichaam in vraag stelt'', zo verduidelijkten de twee festivaldirecteurs gisteren. ,,Maar ons doel is om kunstenaars bij te staan in de risico’s die ze nemen.''

,,We moeten er geen karikatuur van maken, er waren ook tevreden bezoekers, meer bepaald over de producties van Olivier Py of Jean-François Sivadier'', zo opperde Vincent Baudriller.

Zijn stelling was van bij het begin dat ,,de podiumkunsten zich steeds meer openstellen voor de beeldende kunsten''. Kunstenaar en choreograaf Jan Fabre, artiste associé in Avignon, bewees die stelling met zijn eigen werken ,,De Geschiedenis van de Tranen'' en ,,Je Suis Sang'', en met de werken van kunstenaars die hij uitnodigde, zo stelden beide festivaldirecteurs. ,,Jan Fabre behoort nochtans niet tot de radicale stroming in de hedendaagse kunst'', verzekerde Baudriller nog.

Het theaterfestival lokte ondanks alle heisa meer bezoekers dan vorig jaar. In drie weken tijd werden voor 53 voorstellingen op 25 locaties 110.000 toegangstickets verkocht, zowat 12.000 meer dan vorig jaar. De zalen waren gemiddeld voor 85 procent gevuld.