De Lijn zet vanaf woensdag extra personeel in
Foto: wvv
ANTWERPEN - De Lijn gaat vanaf woensdag dagelijks 22 tot 35 mensen extra inzetten op de trams en de bussen in het grootstedelijk gebied van Antwerpen. Dat zijn de directie en de vakbonden van De Lijn maandagavond overeengekomen na afloop van het spoedoverleg over het dodelijk busincident van afgelopen zaterdag.

Tijdens dat spoedoverleg werd beslist dat er tegen 13 juli een heel pakket aan maatregelen zal worden uitgewerkt, maar in afwachting daarvan zal De Lijn al extra mensen op het terrein inzetten.

Het extra personeel, waarvoor De Lijn put uit het reservepersoneel, zal sociale controles uitvoeren. ,,Zij hebben geen sanctionerende bevoegdheid, maar we willen nu al het signaal uitsturen dat we het menen en dat we werken aan algemene maatregelen'', zegt Griet Somers, woordvoerster van De Lijn in Antwerpen.

Noodprocedure

Ook nu bestaat er ondersteuning voor chauffeurs. ,,Het belangrijkste middel dat de chauffeurs nu bescherming biedt, is de noodprocedure'', aldus de woordvoerster. Bij deze noodprocedure staat de buschauffeur via een rechtstreekse radioverbinding in contact met een centrale post die dan onmiddellijk de nodige hulpdiensten kan verwittigen.

Elke bus is ook uitgerust met een gps-systeem waardoor het altijd mogelijk is om het voertuig te lokaliseren. ,,Deze procedure heeft de buschauffeur bij het incident van enkele dagen geleden in Antwerpen ook toegepast'', zegt Somers. Alle bussen hebben ook een alarminstallatie waardoor ze de mogelijkheid hebben om vooraan op de bus een alarmtekst te plaatsen.

Lichtflitsen

De tekst kan voorbijgangers op de hoogte brengen van de noodsituatie in de bus. ,,Ze kunnen voorbijgangers ook op de hoogte brengen door gebruik te maken van het stroboscopisch licht, waarmee de bestuurders heel opvallende lichtflitsen kunnen verzenden.''

Verder heeft De Lijn op 72 van haar bussen in Vlaanderen camera’s geïnstalleerd die de bewegingen van de passagiers volgen. De buschauffeur zelf is beschermd door een half gesloten of volledig gesloten stuurpost. ,,Alle chauffeurs krijgen ook een opleiding over hoe ze moeten omgaan met conflictsituaties. Deze opleidingen worden op regelmatige basis herhaald'', vertelt de woordvoerster.

Opvang

Indien een buschauffeur het slachtoffer is geworden van een conflictsituatie, dan wordt de bestuurder opgevangen door de dienst sociale opvang. Op de bus zelf is er ook begeleiding voor de bestuurder. In Vlaanderen zijn een 300-tal controleurs actief die het busticket van de reizigers controleren, maar ze houden ook het reilen en zeilen op de bus in de gaten. Deze personen staan rechtstreeks in contact met de hulpdiensten.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in