ZEEBRUGGE - De trafiek in de Zeebrugse haven steeg tijdens het eerste kwartaal van 2004 met drie procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft de Brugse burgemeester Patrick Moenaert bekend gemaakt bij de inhuldiging van een monument ter ere van Baron August De Maere d’Aertrycke, de geestelijke vader van de zeehaven Brugge-Zeebrugge.
Volgens Moenaert zijn de cijfers zeer positief gezien het slechte jaar 2003. Toen daalde de trafiek zo sterk dat er tijdens de eerste jaarhelft zelfs geen tussentijdse cijfers werden bekend gemaakt. ,,De trend van vorig jaar, waarbij voor het eerst meer containers dan ro/ro-goederen werden verhandeld, wordt dit jaar voortgezet'', zegt Moenaert.

De groei in het segment nieuwe wagens steeg met vijf procent. De algemene groei heeft ook een positief effect op de werkgelegenheid. Met meer dan 11.000 directe banen en meer dan 20.000 afgeleide jobs blijft de Zeebrugse haven één van de belangrijkste motoren van de Noord-West-Vlaamse economie. De Brugse burgemeester die met het stadsbestuur aan het roer staat van de belangrijkste aandeelhouder van het Zeebrugse havenbedrijf MBZ, stelt dat de ontwikkeling van nieuwe haveninfrastructuur ook in 2004 prioritair blijft. Er wordt ook werk gemaakt van de bouw van een nieuwe kaaimuur voor autofabrikant Toyota.

Ook de activiteiten op de Bastenakenkaai waar momenteel de restanten van het autoschip Tricolor worden gesloopt, worden opgestart en er komt een dubbele aanlegsteiger in het Albert II-dok. De idee voor een getijdok op een deel van het Boudewijnkanaal worden dit jaar ook verder uitgewerkt.

,,Zeebrugge is één van de weinige Europese havens die voldoende diepgang biedt om de toekomstige containerschepen probleemloos te behandelen'', zegt Moenaert. De verdere uitbouw van de haven en de optimalisatie van de ontsluiting is dan ook dringend. De blokkering van de verdere uitbouw van de achterhaven en de aanpassingen aan de Expressweg N31 Brugge-Zeebrugge zijn knelpunten voor de economische ontwikkeling van de hele kustprovincie.