BRUSSEL - De vakbonden reageren opgelucht op de uitslag van het referendum bij Volkswagen Vorst. Voor Jan Vanderpoorten van de socialistische vakbond hebben de vakbonden een duidelijk mandaat gekregen om nu verder te onderhandelen met de directie.
,,We moeten 20 procent inleveren, maar wij gaan nu voort onderhandelen over de manier waarop die besparing zal worden doorgevoerd. Het worden nog zware discussies'', zegt Vanderpoorten.

Ook Pascal Van Cauwenberge van het ACV reageerde opgelucht op de uitslag van het referendum. ,,Het was erop of eronder, maar het gezond verstand heeft gezegevierd'', aldus de vakbondsman.

,,Audi biedt ons een kans en die moeten we nu volop nemen. Dat wil niet zeggen dat alles rond is. We zullen nog fors moeten onderhandelen over de fameuze 20 procent besparing op de loonkost.'' Van Cauwenberge verwacht niet dat het kwart mensen dat tegen heeft gestemd, problemen zal veroorzaken.

De liberale vakbondsman Stefaan Van Bockstaele vindt dan weer dat de werknemers van Volkswagen Vorst de toekomst van de fabriek gevrijwaard hebben. ,,Ik ben tevreden met het 'ja', omdat we niet anders konden. Maar vergis je niet. Hier heerst geen hoerastemming. We zullen tenslotte 20 procent moeten inleveren. Als je hier al dertig jaar werkt dan komt dat keihard aan.'' Van Bockstaele vindt het feit dat driekwart van de mensen verder wil met Audi een duidelijk signaal.

Toeleveranciers

De goedkeuring door de werknemers van de omvorming van VW Vorst tot een Audifabriek, is ook goed nieuws voor de toeleveranciers. Een afkeuring had grote gevolgen gehad voor de toeleveringsbedrijven, maar dankzij de goedkeuring zouden de grootste herstructureringen er achter de rug moeten zijn. Dat zeggen vakbondsverantwoordelijken van ACV en ABVV.

De toeleveringsbedrijven van VW Vorst hebben de voorbije maanden geanticipeerd op de plannen voor de fabriek in Vorst, aldus Gui Heyrman van ABVV-Metaal. Zo sluit het bedrijf Faurecia de deuren eens de Golf verdwijnt uit Vorst, legt hij uit. Bij andere toeleveranciers (zoals Decoma Belplas, Johnson Controls en Arvin Meritor) werden al werkkrachten geschrapt.

,,Bij alle toeleveringsbedrijven zijn al sociale luiken uitgewerkt'', beaamt ook Marc Jespers van ACV Metaal. ,,Dat de plannen voor een Audifabriek zijn goedgekeurd, betekent dat het personeelsbestand bij deze bedrijven al is aangepast. Enkel als de werknemers van VW ze hadden afgekeurd, zouden er nog grote gevolgen zijn voor de toeleveranciers.''

Beide vakbondsmensen verwachten dat, als alles voort verloopt zoals voorzien, de grootste herstructureringen bij de toeleveranciers achter de rug zijn. ,,De toekomst ziet er nu goed uit, want bij de bedrijven werd voor de overblijvers drie jaar werkzekerheid bekomen'', aldus Heyrman. Zijn collega Jespers ziet ,,zeker perspectief voor de toekomst'', al zal het volgens hem nog afhangen van welk bedrijf wat zal mogen produceren voor de Audimodellen die naar Vorst zullen komen.