Kumpen en Mollekens winnen 24u van Spa
Foto: Photo News
De Corvette Z06 met Anthony Kumpen, Kurt Mollekens en de Nederlanders Mike Hezemans en Jos Menten heeft op het circuit van Spa-Francorchamps de 24 Uren van Spa gewonnen, de vierde manche in het FIA GT-kampioenschap.
Ze haalden het met 11 rondes voorsprong op de Maserati MC 12 van Vincent Vosse, Stéphane Lémeret, de Italiaan Alessandro Pier Guidi en de Zweed Carl Rosenblad.

In het klassement van de FIA GT zijn Kumpen en Hezemans de nieuwe leiders. Het is de tweede zege op rij voor PK Carsport in het FIA GT-kampioenschap.

De winnaars legden 559 ronden af, dan zijn er 30 minder dan het absolute record van 2006. Toen legde Eric Van de Poele 589 ronden af in de winnende Maserati MC12.

Tot op 4 uur van de finish vochten twee Corvettes om de zege. Op een moment dat Maxime Soulet het stuur overnam van Bert Longin in de Corvette van het SRT Team was alles nog mogelijk, tot er een probleem met een olieleiding de kop op stak en de cockpit vol rook kwam te zitten. Na een korte pitstop ging de Corvette opnieuw de baan op, maar omdat de motor iets te lang met te weinig olie had gedraaid, was die beschadigd. Het team wachtte tot een half uur voor het einde om opnieuw de baan op te gaan om nog enkele punten te pakken voor het FIA GT-kampioenschap. Bert Longin-James Ruffier-Maxime Soulet-Oliver Gavin (Bel-Fra-Bel-GBr-Corvette C6R) eindigen zo op de 19e plaats.

Anthony Kumpen wint voor het eerst in zijn carrière de 24u van Francorchamps, zijn team PK Carsport zorgt voor de eerste zege van een Belgisch team sinds de 24u overstapte van toerismewagens naar GT-wagens.

Koen Wauters eindigt, met zijn teamgenoten Jeffrey Van Hooydonk, Eddy Renard en Julien Schroyen (Aston Martin DBRS9), op de 14e plaats, goed voor de vierde plaats in de klasse. Daarmee zijn ze het eerste volledig Belgische team. Het podium zat er zeker in voor Wauters en co tot Eddy Renard van de baan ging en daarbij de radiator van de Aston Martin doorboord werd. Even later moest de Aston Martin nog een extra pitstop maken na een lekke band.

De onfortuinlijke Andrea Bertolini, die in de nacht in zijn Maserati in de fout ging, eindigt toch nog op de 16e plaats, vijfde in zijn klasse, waardoor het team toch nog kostbare WK-punten uit de brand sleept.

Kumpen: 'Wat een geweldige prestatie'
'Een geweldige prestatie. Zowel van het team als van de rijders. Kurt en Jos hebben het voortreffelijk gedaan. Mike was bijzonder snel gefocust en zelf heb ik één van de beste wedstrijden uit mijn carrière gereden. Telkens ik in de wagen kwam, slaagde ik erin om terug de leiding te pakken. We hebben de ganse wedstrijd meegespeeld voor de zege. Met zijn allen hebben we foutloos gereden en de concurrentie onder druk gezet. De ene begaf onder druk, de andere had pech. Ons team heeft geweldig gewerkt. Een mooie zege, een super gevoel!'.

Anthony Kumpen en Mike Hezemans komen dankzij deze prestatie aan de leiding van het FIA GT-kampioenschap: 'Ik ben de eerste Belg die daarin slaagt en ik ben daar fier op. Nu is het even genieten en eind augustus opnieuw goed proberen te presteren in Hongarije.' Eindresultaat:
1. Mike Hezemans-Anthony Kumpen-Jos Menten-Kurt Mollekens (Ned-Bel-Ned-Bel-Corvette C6R)
2. Alessandro Pier Guidi-Stéphane Lémeret-Vincent Vosse-Carl Rosenblad (Ita-Bel-Bel-Zwe-Maserati MC12) op 11 ronden
3. Marcel Fässler-Henri Moser-Alex Margaritis-Marc Basseng (Zwi-Zwi-Gri-Dui-Audi R8 LMS) op 15 ronden
4. Toni Vilander-Gianmaria Bruni-Jaime Melo-Luis Perez Companc (Zwe-Ita-Bra-Arg-Ferrari 430) op 19 ronden
5. Luigi Lucchini-Martin Ragginger-Marco Holzer-Bryce Miller (Ita-Oos-Dui-VSt-Porsche 997 GT3 RSR) op 24 ronden
6. Andrew Kirkaldy-Rob Bell-Peter Kox-Antonia Garcia (GBr-GBr-Ned-Spa-Ferrari 430) op 31 ronden
7. Paul Van Splunteren-Raymond Coronel-Niek Hommerson-Louis Machiels (Ned-Ned-Ned-Bel-Porsche 997 GT3 RSR) op 32 ronden
8. Emmanuel Collard-Richard Westbrook-Darryl O'Young-Sean Edwards (Fra-GBr-Chn-GBr-Porsche 997 GT3 RSR) op 33 ronden
9. Chris Niarchos-Tim Mullen-Phil Quaife-Chris Goodwin (Can-GBr-GBr-GBr-Ferrari 430) op 34 ronden
10. Thomas Mutsch-Maxime Martin-Peter Wyss-Marc Hennerici (Dui-Bel-Zwi-Dui-Ford GT) op 40 ronden
...
14. Eddy Renard-Koen Wauters-Jeffrey Vanhooydonk-Julien Schroyen (Bel-Bel-Bel-Bel-Aston Martin DBRS9) op 56 ronden
16. Michael Bartels-Andrea Bertolini-Stéphane Sarrazin-Alexandre Negrao (Dui-Ita-Fra-Bra-Maserati MC12) op 70 ronden
19. Bert Longin-James Ruffier-Maxime Soulet-Oliver Gavin (Bel-Fra-Bel-GBr-Corvette C6R) op 74 ronden.