De vorsers verdeelden jeugdige proefkonijnen in drie groepen: één die een instrument leerde bespelen, één die zangles kreeg en één die toneellessen volgde. Alle drie de groepen, zo bleek, vertoonden na enkele maanden betere IQ-cijfers dan peuters die in hun vrije tijd niet creatief bezig waren, maar er was nog een tweede verschil: het IQ van zesjarigen die een instrument kunnen bespelen of zangles volgden lag bijna 3 punten hoger dan dat van de andere toneelklas. Volgens psychologieprofessor Glenn Schlentenberg, die het onderzoek leidde, komt dat vooral door de verschillende manieren waarop muzikale inspanningen de intelligentie verbeteren (van het leren van akkoorden tot het onthouden van toonladders en intervallen).
De vorsers verdeelden jeugdige proefkonijnen in drie groepen: één die een instrument leerde bespelen, één die zangles kreeg en één die toneellessen volgde. Alle drie de groepen, zo bleek, vertoonden na enkele maanden betere IQ-cijfers dan peuters die in hun vrije tijd niet creatief bezig waren, maar er was nog een tweede verschil: het IQ van zesjarigen die een instrument kunnen bespelen of zangles volgden lag bijna 3 punten hoger dan dat van de andere toneelklas. Volgens psychologieprofessor Glenn Schlentenberg, die het onderzoek leidde, komt dat vooral door de verschillende manieren waarop muzikale inspanningen de intelligentie verbeteren (van het leren van akkoorden tot het onthouden van toonladders en intervallen).