BRUSSEL - De voorwaarden bij contracten voor autoverhuring zijn een regelrechte ramp. Zo blijkt dat de consument de autoverhuurder niets kan verwijten als de geboekte auto pas met een dag vertraging beschikbaar is. Het verhuurbedrijf kan ook zijn tarieven op elk ogenblik aanpassen.

Met de zomervakantie voor de deur analyseerde Test-Aankoop de contracten bij negen autoverhuurbedrijven met een vestiging in België of een Europees land. Voor België waren dat Avis, Europcar en Hertz. Test-Aankoop (TA) zet een aantal problemen op een rijtje.

Aangezien niet alle documenten ter plaatse kunnen nagekeken worden, is het aangeraden de voorwaarden eerst op het internet te lezen. Maar volgens TA zijn die voorwaarden niet altijd terug te vinden op het internet. Is dat wel het geval, dan blijken ze vaak opgesteld in de plaatselijke taal of in het Engels. Tot overmaat van ramp is de tekst soms nog eens onleesbaar (te klein lettertype of te weinig contrast) zoals bij Hertz en Europcar België.

Soms verandert ook de prijs tussen het ogenblik van de boeking en het afhalen van de auto of worden er bepaalde voorwaarden gewijzigd. Vaak vraagt men de consument ook te tekenen voor ontvangst van de wagen in goede staat.

Daardoor wordt de consument verplicht de staat van de auto die men hem bezorgt, grondig te kennen. Dat kan uiteraard niet, zegt Test-Aankoop.

In sommige gevallen blijkt de bestelde auto zelfs niet beschikbaar. ,,Brute pech voor de consument die zijn rondreis had gepland en alles een dag moet opschuiven. Bij Europcar België en National Spanje kan geen sprake zijn van schadevergoeding als de auto niet beschikbaar is. Dergelijke bepalingen zijn onrechtmatig'', aldus Test-Aankoop.

Bij Avis België moeten jonge bestuurders per ongeval 266 euro (btw inbegrepen) betalen, zelfs al valt hen niets te verwijten. En ook de 150 euro extra als ze wel schuld hebben aan het ongeval, heeft louter te maken met hun leeftijd en rijervaring, meent Test-Aankoop.

Test-Aankoop vraagt dat er op Europees vlak iets aan het probleem wordt gedaan. Daarnaast hoopt de organisatie dat in België de bevoegde commissie (Onrechtmatige Bedingen) bij de FOD Economie zich over de kwestie buigt.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig