Vrachtvliegtuig van de baan in Zaventem
Het toestel van Kallita Air is van de baan zijn geschoven en is in tweeën gebroken. Foto: belga
Op Brussels Airport is omstreeks 13.30 uur een incident gebeurd met een vrachtvliegtuig van Kallita Air. Het toestel is van de baan zijn geschoven en in tweeën gebroken. Daarbij vielen geen gewonden. Alle gevaar is ondertussen geweken.
Er was aanvankelijk een probleem met lekkende kerosine, maar dat heeft de brandweer onder controle. Lekkende kerosine houdt altijd gevaar in en daarom werden de brandstoftanken zo snel mogelijk leeggepompt. De hulpdiensten en de brandweer zullen vermoedelijk nog enkele uren in de weer zijn.

Na het afkondigen van het provinciaal rampenplan gaven de gouverneur van Vlaams-Brabant, Lode De Witte, en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) samen met Brussels Airport en de Zaventemse burgemeester Francis Vermeiren een persconferentie.

'Kort na 13.30 uur werd het rampenplan afgekondigd', zegt De Witte. 'Het crisiscomité werd onmiddellijk bijeen geroepen. De hulpdiensten van verschillende brandweerkorpsen waren dan al ter plaatse.'

De hulpdiensten stelden even een veiligheidsperimeter in.

Geen gevaarlijke lading

De oorzaak van de onderbroken take-off op baan 20/02 is nog niet duidelijk. Het gaat om een vrachtvliegtuig van het type Boeing 747 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Kalitta Air, dat een transitvlucht maakte via Zaventem richting Bahrein.

Het toestel was voor de helft geladen met diplomatieke post en vervoerde voor de rest geen explosieve of gevaarlijke goederen. In totaal had het vliegtuig 76 ton vracht aan boord.

Er waren vijf Amerikaanse bemanningsleden aan boord van het vliegtuig, geen passagiers. Zij werden alle vijf lichtgewond afgevoerd naar het ziekenhuis.

Weinig hinder voor vluchten

Volgens Brussels Airport heeft het ongeval geen drastische, operationele gevolgen voor het vliegverkeer. 'Er zijn hoogstens een aantal kleine vertragingen, maar die zullen snel opgelost raken', zegt Brussels Airport.

Er werden volgens Belgocontrol wel enkele technische installaties geraakt, maar een precieze balans is daarvan nog niet opgemaakt. Het vliegtuig schoof ongeveer 300 meter van de baan en kwam op een paar tientallen meters van een woonhuis tot stilstand. Ook een spoorweglijn werd net niet geraakt.

Onveilige startbaan?

Staatssecretaris Schouppe wou nog niet ingaan op vragen over het gebruik van baan 20/02 door zware vliegtuigen. Enkele actiecomités maakten melding dat deze baan te kort is om gebruikt te worden voor zware vrachtvliegtuigen.

'Het is absoluut nog te vroeg om daar nu al uitspraken over te doen. Ik kan alleen zeggen dat het niet de eerste keer is dat Kalitta Air gebruik maakt van deze landingsbaan. Het is nu vooral wachten op het onderzoek van het parket en de luchthaveninspectie', aldus Schouppe.