General Motors (GM) heeft momenteel in Europa een overcapaciteit van 400.000 tot 500.000 wagens. Dat meldt het Duitse vakblad Auto Motor und Sport. Volgens het magazine wordt momenteel de sluiting nagegaan van een fabriek buiten Duitsland, met Opel Antwerpen bovenaan de lijst van kandidaten.
De benuttingsgraad in de Duitse fabrieken bedroeg in 2008 gemiddeld 64 procent. In de Opelfabriek in Antwerpen loopt de productie van het model Astra dit jaar ten einde. Daarna zou in Antwerpen een nieuwe kleine crossover op basis van de Corsa van de band lopen. Dat model kan echter ook in de Corsa-fabrieken van Zaragoza en Eisenach gebouwd worden, aldus het magazine.

De voorzitter van de Europese ondernemingsraad bij Opel, vakbondsman Klaus Franz, wijst die plannen van de hand. 'De vraag rond de overcapaciteit is geen nationale, maar een Europese, die solidair opgelost moet worden en niet in het nadeel van landen. We zullen niet toelaten dat fabrieken tegen elkaar opgezet worden', klinkt het.

Franz toont zich er in Auto Motor und Sport ook voorstander van dat General Motors bij een loskoppeling van de Europese Opel/Vauxhall-fabrieken een (minderheids)aandeelhouder blijft. 'GM moet aandeelhouder in Opel blijven, omdat we dan van de voordelen kunnen genieten van een groot concern, met name bij de aankopen en bij de knowhow en financieringsmogelijkheden voor dure ontwikkelingen', aldus Franz.

Tot slot benadrukt Franz ook dat de Opel-fabriek in Rüsselsheim de Saab 9-5 zal bouwen. 'Het tegendeel is een illusie, aangezien een verplaatsing naar het Zweedse Trollhättan kosten van meer dan 150 miljoen euro zou betekenen.' Saab-topman Jan-Ake Jonsson kondigde eerder in interviews al aan de bij de Duitse GM-dochter Opel geplande productie van het Saab-model 9-5 naar Zweden te willen terughalen.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in